Heat? och 11 gäster tittar på detta ämne.
Enda gången man egentligen har nytta av kopparpasta är när det rör sig om skruvar/muttrar som ska utsättas för hög temperatur och man vill ha något som hindrar dem från att bränna fast. T ex grenrörsmuttrar på en bilmotor eller skruvar till flänsar på ångrör i industrin. Så länge det inte väntas bli för varmt för vanliga mineraloljor och smörjfett, är de att föredra.
Vad smörjer du med bromsolja ?
ATF blandat med aceton verkar vara en vanlig rostlösare. Med ”bromsolja” antar jag du menar bromsvätska, typ DOT 3/4. Det är ju en glykolbaserad vätska, vet inte hur pass bra det smörjer.
I många fall blir det dock bara värre med rostfria skruvar om det finns mindre ädla metaller (aluminium, stål etc) i närheten. De rostfria sakerna klarar sig men andra saker i närheten fräts bort pga galvaniska strömmar. Och rostfria skruvar som går i frigående hål i aluminium kan ärga fast nånting fruktansvärt.Tänk också på att rostfritt har lättare för att skära i gängorna än vad kolstål har.
Tycker kopparpasta har fler användningsområden men jag använder även torrfett, zinkspray, bromsolja och siliconfett.
Ja, det kan man säga i detta fallet, det är en speciell skruv som är i 10.9 kvalitet och som har sexkant så man kan dra hårt även om det är mycket friktion och man inte tar vilken maskinskruv som helst utan en dedikerad hjulbult med sexkantshuvud så det blir robust, även om det förekommer hjulbultar utan sexkant också i speciella fall. I Tyskland heter det dock hjulskruv, fan oxå !Jag tänker att vagnsbult är ett bra exempel på bult som dras ihop med en mutter. Sedan heter det tyvärr inte bultdragare ej heller skruvdragare utan mutterdragare så pinn bulten som muttern sitter på är också en bult. I praktiken på tex Skruvat, Mekonomen och Autodoc heter det hjulbult. Sedan tänker jag i de fall man har en skruv som i förband med en räfflad flänsmutter så blir det väl en skruv, men drar man ihop med en vanlig mutter så blir det en bult. Så en sexkantsbult kan du dra hårdast, en skruv inte så hårt om det är en Umbrako, torx, spårskruv eller annan, såvida du inte drar åt förbandet med en mutter.Glömde nästan fråga , var gäller den svenska standarden?
Har du någon länk till något dokument som styrker din tes att det heter "bult" om man kan dra åt skruven hårdare? Enligt Tekniska Nomenklaturcentralen (numera överflyttade till Rikstermbanken) är en "bult" ogängad (förutom några specialfall där det finns en gänga i änden för att kunna skruva fast en låsmutter) och används i ett ogängat hål.https://www.rikstermbanken.se/termposter/1698/bultEn skruv är en skruv oavsett dimensionhttps://www.rikstermbanken.se/termposter/1698/skruvAtt folk av misstag kallar grövre skruvar för "bult" gör inte att det är rätt... Förmodligen beror det på anglifieringen och en sammanblandning med engelska "Bolt".
Nej, det har jag inte.Tror jag skrev tidigare att det är en speciell skruv som kallas hjulbult, så att man inte tar vilken skruv som helst med just den gängan. Då blir det fel funktion och inte robust, det kan det ju bli ändå i och för sej.Har nog inget mer att säja här.