Roland, Zyberdude, Heat? och 2 gäster tittar på detta ämne.
Fattar ni poängen?
Bytte bromsskivor och belägg fram för en tid sedan. När jag bytte till vinterdäck i lördags var det ett helvete att lossa hjulmuttrarna. De ska dras med 95 Nm, brukar använda momentnyckel. Är de dragna med rätt moment är det inga problem att lossa muttrarna. Men nu var jag tvungen att använda ett järnrör som förlängare för att få loss flera av muttrarna. Förmodligen har man använt mutterdragare med momentstavar vid montering av hjulen. Jag tvivlar på att det blir rätt moment när man använder den kombinationen.
Nej. Skulle namnet vara olika beroende på hur hårt man skruvar fast grejen?https://www.rikstermbanken.se/termposter/1698/bult
Fel på verkstaden eller pinnbultarna?Har kört Japanskt och Koreanskt med pinnbultar större delen av mitt liv, och aldrig dragit av en pinnbult.Däremot lyckades Kia-verkstan skada gängorna på alla fem pinnbultar när de skulle kolla handbromsen.På fel sida dessutom.Och de vägrar ta ansvar för vad de gjorde.Gissar att de drog med en 1000 Nm dragare eller nåt sånt.Amatörer.På Fyrhjulingen är det klenare pinnbultar, på den har jag lyckats dra av 2 stycken.Jag har sonen som hjälpreda när vi byter.Byter på båda min och Sambons, på sonens, firmabilen och släpet, dessutom lägger vi på bandsatsen på fyrhjulingen, och laddar upp batterierna på snöskotrarna och Spydern.När det är klart är man väl värd en varm bastu och en kall öl.Har utbildat sambo och dotter på det där också, så de i teorin klarar av det om de får en punktering eller liknande, men än så länge har de bara ringt när det varit nåt strul med något däck.I min förhandling ingår att jag sköter däckbyten och snöröjning, och hon fixar det mesta av tvätten, och all dammtorkning.Det är också en form av lagarbete kan jag tycka.Att din sambo hjälper till Tyke är nog mer ett tecken på att ni bor i bushen och hon har långtråkigt än att hon gillar att byta däck. Hur gör man om man drar gängpaj på bulthålet i navet?Nytt nav?