Hejsan!
Jag har lite bekymmer med min NIBE Split VP. Jag tappar systemtryck i radiatorslingan mycket hastigt. Drar jag upp den till 1,5 bar på kvällen så är det noll morgonen efter. Av lite olika anledningar, bland annat ett totalt rivet kök mitt i alltihopa, så har jag ej hunnit fördjupa mig i detta utan fyllt på vatten i radiatorslingan för att hålla uppe trycket en aning och få värme i kåken. Detta har pågått i ett par veckor nu.
Ett läckage i rörslingan bör det alltså inte vara, för då hade vattnet sprutat ut ur vägg och golv vid det här laget med tanke på hur mycket volym som är påfyllt..

Jag har demonterat exp.kärlet och har köpt ett nytt sådant bara för att, det har suttit där sedan 2012 så det kändes lämpligt att byta ändå. Det gamla såg dock tätt ut om än lite ytrostigt inuti, inget vatten har kommit ut ur luftningsventilen när jag provade det. Har ej hunnit montera det nya, men det blir i dagarna nu.
Vad jag förstått är att pumpen växlar mellan varmvattenladdning och att värma/kyla huset. Jag resonerar så att det måste vara fel på en av dessa växelventiler så det enda jag gör är att (indirekt) fylla på beredartanken. Eller är jag ute och cyklar?
Vilken av ventilerna är det i sådana fall mest troligt att det är fel på? Lånade en bild från detta forumet som illustrerar funktionen.
Tacksam för input så detta går att åtgärda innan det blir -25 grader ute..
Mvh Jonathan