0 medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.
Nu vet jag inte om jag fattat exakt hur pek shaving fungerar, men jag vill ju tro att det fungerar så att jag t.ex. ställer in att batterierna ska vara fulladdade 07.00 när effekttariffen aktiveras, sedan ska jag kunna tömma batterierna till en viss nivå, för att kunna använda delar av den billiga el jag laddat in på natten, den elen förbrukas du i mitt fall fram till lunch ungefär.
Vad innebär detta för de som har låst upp sig för stödtjänster med sina batterier?
Fick prata med en dam som var med i "gruppen" som hanterar detta på Pite Energi, och hon sa att effekttariffer på export inte var något som de diskuterat, eller finns med som ett krav från EU.Möjligen att det finns en möjlighet att införa det för de som vill, men inget krav i alla fall, och i Piteå är det aldrig ens diskuterat.Hon höll med om att det lät konstigt.
Kravet är att de som "belastar nätet" ska betala. Oavsett om man förbrukar eller producerar 1 kW belastar man nätet, så det är säkert bara en tidsfråga innan alla infört dubbelriktad avgift...
”Belastar” vet jag inte om det stämmer alla gånger, om jag säljer och elen går till grannen blir det ganska kort sträcka att belasta än om grannens el kommer långt bortifrån och ska trängas i nätet långa sträckor.Japp lite hårddraget men hoppas min fundering gick fram .
Hela syftet med att privatpersoner ska betala effekttaxa är för minska/sprida ut belastningen på lokalnäten så nätbolagen slipper göra onödigt dyra uppgraderingar för att klara topplaster som i dag bara förekommer vid några enstaka tillfällen. Så rent krasst ska man även betala när man matar ut energi, men
Fast i regel så matar man ju ut elen när nätet är mer belastat och då underlättar man ju för nätet att täcka andras konsumtion. Det är det som kallas nätnytta och elbätsföretagen i regel betalar några ören för till och med. Så då vore det konstigt att lägga effektavgift på det också.
Hela syftet med att privatpersoner ska betala effekttaxa är för minska/sprida ut belastningen på lokalnäten så nätbolagen slipper göra onödigt dyra uppgraderingar för att klara topplaster som i dag bara förekommer vid några enstaka tillfällen. Så rent krasst ska man även betala när man matar ut energi, men kanske med en annan taxa/beräkningsmodell eftersom belastningen möjligen påverkar en mindre del av nätet.Men det är som du är inne på inte enkelt att göra en rättvis modell som är någorlunda enkel men ändå täcker in de flesta scenarion.Framförallt är det nog ett pedagogiskt problem att ena handen först stimulerar folk att skaffa solceller och batterier för att andra handen sedan tvingar folk att betala mer när de behövs som mest. Belastningen på de överliggande näten påverkas framför allt av det rörliga priset per kWh.
Finns väl ingen nätnytta med en produktion under sommarhalvåret?Möjligen med batteri vintertid isf, kruxet är väl då att man behöver batterier motsvarande sin egen förbrukning dagtid + ha överskott från natten att skicka ut på dagtid..