Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Golvvärme till sex lägenheter
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Golvvärme till sex lägenheter (läst 353 gånger)
0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
munge
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 34
Karma +0/-0
munge
«
skrivet:
04 november 2025, 15:30:17 »
Citera
Lite av ett långskott, men jag tänker att det finns massa kompetens här som kanske kan guida.
Vi har en brf där det byggdes sex lägenheter med golvvärme på taket 2017 (plan 7). Installationen är tyvärr odokumenterad, och förvaltaren vet inte heller. I uc i källaren sitter styrningen + en cirk.pump och värmen skickas upp till plan 7 (ca 3 bar i systemet).
Bilden visar plan 7 med framledning/retur till/från resp lägenhet.
Hur justerar vi lämpligen in cirk.pumpen på plan 7? Vad är A resp B? Någon bypass/shuntventil?
Pumpen står normalt som på bilden (lägsta flödet). Om värmen har varit dålig så har vi testat att vrida upp flödet, men det ger då kallare framledning till lägenheterna.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36131
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Golvvärme till sex lägenheter
«
Svar #1 skrivet:
05 november 2025, 09:47:08 »
Citera
A är en bypass som gör att det går flöde i den om cirkpumpen där uppe går med ett varvtal som ger högre flöde än det som kommer in i kretsen via fram och returledningen nedan (röd och blå pil).
Hur mycket värme ni får på 7:e våningen avgörs av strypventilen vid den blå pilen.
Att öka hastigheten på cirkpumpen ger alltså bara större flöde i bypassen, och lägre framledningstemp (men också lite högre retur från golvvärme).
Den tillförda effekten är ändå samma även med högsta varvtal på cirkpumpen.
Någon annan som vet vad B är?
Manuell flödesjustering?
Maxtemperaturbegränsare?
Trimventilen vid den blå pilen avgör alltså hur pass varmt ni får på våning 7, om resten av huset har radiatorer så körs förmodligen rätt varmt vatten ut i systemet, och det måste spädas ned till golvvärmen för att det inte ska bli för varmt, det sker genom att ett delflöde går via bypassen och sedan runt hyperinternt i golvvärmekretsen.
Man släpper bara in så mycket "varmt vatten" som tillåts återvända via ventilen vid den blå pilen.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30681
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #2 skrivet:
05 november 2025, 09:53:17 »
Citera
Jag tolkar bilden som att underst är primärsidan och överdelen är sekundärsidan?
Varvtalen på pumpen påverkar inte värmen utan detta vatten går då runt via bypassen (A), logiskt att framledningen sjunker med högre fart då mer av returvattnet blandas in.
(B) är troligen ett övertempskydd för att skydda golvet från för höga temperaturer.
Längst ner till vänster sitter en STAD ventil, ökas flödet på denna så kommer det mer värme till golven.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
munge
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 34
Karma +0/-0
munge
«
Svar #3 skrivet:
05 november 2025, 21:24:12 »
Citera
Stort tack för era svar! Jag tror att det som kommer från uc vid röda pilen ska ha lämplig temperatur (beroende på utetemp) och inte samma temp som det som går ut till vanliga radiatorer på plan 1-6. Om det är så och vi ser till att ha rätt tryck i systemet så bör vi alltså inte mixtra med cirk.pumpen här.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30681
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #4 skrivet:
Idag
kl. 10:00:13 »
Citera
Jag skulle prova att skruva ut STAD-ventilen ett varv, vänta nån dag och se hur detta blir.
Golvvärme är tröga grejer, så man måste alltid vänta minst ett dygn innan man ser resultatet.
Frågan är väl också vid vilken väderlek som man upplever dålig värme på plan 7?
Det är nog bara då man kan se nått resultat av en förändring.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1577
dolda: 0
användare: 12
Användare online
:
slutsteg
tipo874
Mike
Jobbigt
Olsb
LukeWard
Gnor
whenk
Carl N
tyke
Zyberdude
TS Comfort AB
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info