Hej, tänkte göra ett försök på några frågor som jag inte lyckats få svar på, här där expertisen definitivt finns 

Har ett hus byggt -89 som vi nyligen köpt. Enrörs-system och FLVP (nibe 370). Braskamin och en av oss nyligen installerad luftvärmepump, då elpatonen i nibe:n gick lite väl mycket.
Men, vi har sedan vi tog över (och innan vi installerade LVP)  problem att få värme i särskilt en radiator, rören kalla både innan och efter den. Hittat att jag har två kretsar; med flödesberäkning i ett dokument som säger att den ena slingan har (ska ha?) KV 1.91, den anda KV 2.0.
sitter instryps-ventiler i returen på bägge, den på den kretsen som blir varm (kv1.91) var strypt en del, ca ett kvarts varv. den kallare kretsen är inte strypen alls. returen från den strypta kretsen är lite ljummen, den andra helt kall nu med 36 grader ut från FLVP och ca 30 grader på returen.
Till saken höra att  radiatorerna i vardagsrummet/entre är helt stängda på termostaten då lvp värmer det utrymmet. men då det är ca lika mycket radiatoryta på var slinga så tänkte jag att de tar ut varandra flödesmässigt.
Så till frågorna: När en krets är dimensionerad till ett visst KV, är det med helt öppna termostater? Regleras KV på en radiator i förinställningen innanför "pinnen", eller på justeringen i bypassen?
Ska jag öppna bypass helt på de radiatorer som inte används, dvs har termostater helt stängda?
och, hur gör jag enklast, utan några direkta specialverktyg eller mätinstrument, för att balansera kretsarna så att dt orkar dra varmt vatten runt hela bägge kretsar?
Sista frågan, hur skall jag köra min circ-pump i ett sånt här system? Har läst lite olika vad som passar enrörs bäst.
Edit. har nu strypt den varma slingan lite till, och inväntar kallare väder för att få lite mer vp-körning att testa med.