Bara 5 kW elpatron till 12 kW modellen verkar rimma lite illa, men det går förstås värma med kupevärmare om maskinen skulle strejka.
Som jag tolkar det har man 2 stycken 6 kW kompressorer i den större modellen, det kan bli en utmaning att få dem att jobba med varandra på ett effektivt sätt, men tanken är väl i grunden helt OK kan jag tycka, även om en kompressor lägger av så har man möjligen en som kan leverera värme tills man får den andra reparerad.
Lite tråkigt att de inte släpper på någon teknisk information alls om själva konstruktionen, det är ju det som är viktigt för att kunna avgöra om det finns potential för en riktigt bra maskin.
Allt det där med förberedd för olika anpassningar till elpriser och balanseringsuppgifter, och termiskt lager ger jag inte mycket för, det kan kanske ge någon hundring i vinst (eller förlust om det fungerar dåligt, som den där typen av styrningar tenderar att göra) och jag skulle inte fästa någon vikt alls vid det.
Propan som köldmedie i bergvärme är nytt, en fyllnadsmängd på bara ett par hekto låter väldigt lite, som om det skulle kunna finnas små marginaler för fel innan det fungerar sämre, men det är förstås bara en ren spekulation, det kan lika gärna vara bättre.
Att kunna värma till 75 grader kan vara bra i vissa fall, där det sitter äldre enrörssystem med krav på hög framledningstemp när det är kallt ute.
Jag ser inget som utmärker det jag kan utläsa som enastående bra eller dåligt, eller unikt, framtiden får nog utvisa om den är bra eller dålig.
Att de släpper 100 maskiner i år indikerar väl att de själva inte är så säkra på sin sak att de vill lansera den brett innan de fått testa, men framförallt är det nog ett PR-trick för att det ska skrivas om det i forum som dessa.
DET är Qvantum bra på, att satsa pengar på marknadsföring, bygga upp ett intresse bland vanligt folk, och bjuda flott för att få återförsäljarna intresserade.
Så har jag uppfattat det i alla fall.
Vi får se om det lyckas eller ej, kommer kosta många hundra miljoner eller miljarder innan det börjar generera vinst i alla fall, som det ser ut i boksluten i alla fall.
Att maskinerna är tillverkare i Polen eller Ungern behöver inte betyda att de är dåliga, men allt annat lika så kunde man ju önska att svenska tillverkare kunde konkurrera och behålla marknadsandelarna i Sverige, men det är ju en helt annan fråga än om man vågar testa eller ej.
Jag kan verkan säga bu eller bä baserat på den info de släppt i alla fall.
Billig bör den definitivt vara i alla fall, speciellt 6 kW modellen.
Liten kompressorn, låg effekt på elpatronen, låg vikt, liten fyllnadsmängd, troligen en liten kompressor (det vet jag inte) gör att insatskostnaderna borde vara låga.
Allt bygger på om de får upp volymerna.