0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Att bara vara 2.5 timme från Stockholm ser jag inte som någon fördel.Vi har också det, 45 minuter till flyget i Luleå och sedan 1 timme och 20 minuter på flyget.Om man nu skulle vilja dit av någon anledning, har väldigt svårt att se behovet av det.Vi får ofta mellanlanda där när vi ska utomlands, men annars...
Vi har skola från förskola till ÅK 6 sedan åker de buss i 6 år.Skidor, fotboll och hockeyplan, gym, freesbygolf, utegym/multiarena med bland annat basket och skatepark finns i byn, ska dom krångla med nåt annat så får man skjutsa, men de flesta får epa eller mopedbil när de fyller 15 så det är nog inte värst.I storstäderna får man skjutsa för att de inte ska bli rånade, våldtagna eller trakasserades, sånt slipper vi här.2 mil till Piteå går på 15 minuter på ett ungefär, så det är ju inte direkt själadödande långt heller.
Ja, men då måste man parkera sin bil på flygplatsen eller ta en Taxi till flygplatsen.Här kan man t.ex. ta bilen till Stockholm/ Storstockholm eller andra storstäder.Man kan bo här även under veckan och pendla till Stockholm osv. ... så att ha hyfsat nära till storstäderna är inget nackdel.Man slipper att boka flyg, vänta på flygplatsen osv .... så det är bara att sätta sig i bilen och köra iväg ... eller ibland funkar det även med tåget. Jag har t.ex. 2 timmar till Stockholm - med både bil eller tåg.
För mig är det ett straff att tvingas vistas i storstäder, det är inget jag gör frivilligt, så den saken utöver ingen som helst attraktion på mig, speciellt inte som läget i landet nu ser ut.Handelsområdet i Luleå räcker bra för mig om jag vill shoppa.Enda fördelen skulle väl i så fall vara billiga flygresor från Arlanda, men då är det så dyrt att parkera där att resan blir lika dyr ändå, om man inte åker tåg till flyget, och det vet man ju inte om det kommer fram eller ej.Finns inget utom möjligen vädret som jag avundas de som bor söderut, å andra sidan är Piteå en av Sveriges absolut soligaste städer, så soligt att de tvingades flytta SMHI:s väderstation från Piteå till Luleå för att Norrbotten inte skulle vinna solligan varje år.Det går förstås surfa på hemnet och hitta mysiga ställen för överkomliga priser, men det man ser på bilderna säger inte mycket om statusen på fastigheten, om ett ställe är bra så blir det dyrt även ute i obygden.
I augusti uppgick arbetslösheten till 7,0 procent, enligt Arbetsförmedlingens statistik. På länsnivå är det Skåne, Västmanland och Södermanland som uppvisar de högsta arbetslöshetstalen medan Gotland och Norrbotten är de län med lägst arbetslöshet.
Jo, arbetsmarknaden är nog bättre i storstadsregionerna, speciellt för de som är rikssvenskar, som jag uppfattar mer eller mindre kan välja och vraka mellan jobben.Det går nog sannolikt också att tjäna bättre där för gemene man, om man kan acceptera ekorrhjulet, höga boendekostnader, otrygghet och att ständigt behöva låsa om sig.Å andra sidan läser man på "ekonomifakta" följande: Vi blir alla saliga på vårt, och visst är det kallt och mörkt här uppe under en period på året, men hellre det är grått, regnigt och kallt.Finns alldeles säkert hur mycket fina ställen som helst söderut, på landsbygden, många som flyttat från norrbotten till jobb blir kvar där även om de senare skulle kunna flytta hem, så något måste det finnas som lockar så pass att man är beredd att lämna släkt och vänner därhän.
Jag skulle säga att konkurrensen är högre i storstäder. Så allt beror på. Men det finns lite mer jobb i storstadsregionerna om man tittar på antal projekt. Men i mitt fall finns det även jobb i mindre orter ... lite överallt.Men det är en fördel att kunna pendla till storstäder för att göra besiktningar. Det är inte ovanligt att unga flyttar till storstäder för att studera eller jobba.Men digitaliseringen gör det låttare att bo kvar på mindre orter och kunna jobba med storstäder utan att behöva flytta.Jag har t.ex. även haft en del så kallade distansprojekt ...
Ja, men då måste man parkera sin bil på flygplatsen eller ta en Taxi till flygplatsen.Här kan man t.ex. ta bilen till Stockholm/ Storstockholm eller andra storstäder.