0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kolla om din VP larmar för något?
Citat från: Carl N skrivet 22 juni 2006, 08:57:25Kolla om din VP larmar för något?Ja, på sätt och vis. Vid ett tillfälle så var jag ute och kikade på den, då larmade den för "Hög retur" samtidigt som displayen hävdade "inget behov värme" och "drift varmvatten".Hur kan det ens vara möjligt att få klagomål på hög return när den står i drift varmvatten?!
Aha, äntligen har det blivit ordning på pumpen.Efter att ha pratat med installatören ett antal gånger och fått diverse olika förslag så blev det fixat häromdagen.Rörkillen dök upp och sa nått i stil med "De har ändrat på pumparna utan att meddela oss, så rörkopplingarna är ju fel. Det synns ju inte på utsidan ifall de flyttar något under!". Han lät inte helt glad, jag vet inte hur många det var fel hos men jag antar att det var fler...Nu har pumpen slutat göra elementen skållheta varje gång den värmer varmvatten. Det verkar fungera som det ska och antagligen går det mindre ström dessutom. Lite irriterande bara att den har varit felkopplad under hela sommaren. Dels för att vi har försökt hålla huset svalt och inte alls har velat ha varma element, dels för att jag tänkte jag skulle få en uppfattning om vad vi har för basförbrukning av varmvatten.Under juni-juli-augusti har den dragit runt 1000kW. Nån som har en gissning om hur mycket av det som kan ha varit VV och hur mycket som den slösat på radiatorerna? Förbrukningen har mest varit dusch några gånger per vecka.