Står i tankarna om att byta ut min gamla Nibe 310p som installerades 1999 i mitt då nybyggda lilla radhus i 2 plan (gavelläge), 108kvm.
När jag flyttade in 2022 installerade jag en Bosch luftvärmepump(climate 8100i) på nederplan som komplement till frånluftarn som har givit god energibesparing. Jag har helt slått av elpatronen på gamla pumpen(startar den varje söndag för legionella körning) till 60 grader.
Kompressorn klarar att värma 3 radiatorer på övervåningen och producera varmvatten till övrig användning utan problem, håller tempen runt stabila 53 grader, luftvärmepumpen värmer hela nedre plan så som det är i nuläget. Årsförbrukning totalt inklusive hushållsel är 2023 7200kwh och 2024 7600kwh där jag i år troligen kommer landa runt 7200-7500kwh i totalen.. vi är 2 vuxna och 2 barn i hushållet.
Nu till frågan; vad ska man byta till??! Avluften tycks ha pe30 isolering, men behöver troligen tilläggsisoleras om man vill ha någon varvtalsstyrd sak och sänka förbrukningen ytterligare? Borde inte va alltför jäkligt att göra i mitt radhus då det är raka vägen upp på vinden som röret går i nuläget.
Jag vill inte jaga tusen lappar och skiljer det 10000 mellan alternativen tar ja den som är bäst till minst krångel. Samtidigt är jag inte dum och betalar inte dubbelt eller 30% mer och över för något som absolut inte lönar sig.
Är quantum QE4 lämplig? Nibe f372 eller 735? Boschen 3800 känns inte riktigt kul med den lilla kompressorn.. Comfortzone kanske är ett alternativ?
Med vänliga hälsningar