Hej
Försöker få till en effektivare varmvattentillverkerning. Men hur jag än vrider och vänder så går de åt mera energi att göra det med Värmepumpen jämfört med en vanlig 100l nibe som går på stöpsel.
Provat i dagar nu och jämfört de olika sättena iom att båda forsättningsvis är installerade och bara att vrida om lite kranar så får jag bytt vart tappvattnet kommer från.
Pumpen är en Viessman Vitocal med r410 gas.
Jag har ett delta T över kompressorn vid vamvatten tillverning på 6-7 grader vilket är spot on enligt vad jag hittar info om.
Mest ineffektiva sättet är utan tvekan endast kompressor drift. Då har jag dessutom sänkt ner temperaturen till 50 grader. Vilket göra att börvärdet sjunker onödigt lågt snabbt mot vad jag föredrar att dusha i för temperatur
Mitt emellan ligger kompressor med elspets igång. Börvärdet är dessutom höjt till 57 grader
Billigaste utan konkurans är Nibes elbredaren. Jag har ingen koll på temperatur men ratten är nästan i botten vriden (jag gillar när de bränner i duschen

)
De handlar inte om mera än några kWh i elförbrukning över ett dygn men de blir ända till mycket över tid. Så innan jag ger upp. Finns de något som kan vara galet eller är de bara att konstatera att de inte går att lösa bättre?
Btw jag har dessutom 12 grader i jordvärmeslingan ännu så pumpen borde med de i åtanke vara sjut effektiv för tillfället?