0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag är mycket nöjd med min nya TE12DKE.Bor i bostadsrätt i sydläge på 3:e vån (67 kvm).Under värmeböljan var snittförbrukningen 350 W under dygnen det var som varmast.Den gamla R22 maskinen gick ju jämt med förbrukning på 800-1000w och orkade knappt de varmaste dagarna.Jag är mycket imponerad.Dock så är ju luften ganska torr än så läng så den kondenserar ju inte ut så mycket fukt än.Det blir väl troligen högre förbrukning i Augusti när fukten ligger uppåt 80 % ute.Det enda knepiga med maskinen är att temperaturen måste stiga ca 3-4 ºC innan den varvar upp fullt gentemot inställt börvärde. Men så kanske det ska vara. Troligen är releringen endast av P typ, vilket jag tycker är lite skralt på en så fin maskin. Nån som vet ?Jag hade önskat minst en PI typ för att reglera temperturen noggrannare mot inställt.Då får man väldigt litet eftersläp på rumstemperaturen gentemot inställt värde.För övrigt har jag noterat att effektförbrukningen går hand i hand med utetemperaturen (kondenseringen).Sen har jag även konstaterat att "100:- effektmätare" är helt totalt värdelösa när lastströmmen inte är sinusformad.Den mäter endast rätt på småmotorer utan frekvensomriktare(inverter) och glödlampor och värmelement där lasten är resistiv eller bara induktiv.När förbrukningen med "finare instrument" var 200 W visade "100 kronors mätaren" 600 W. Alltså kan dessa inte användas för värmepumpar/AC med inverter (frekvensomriktare på svenska) ./Cyber
Men största orsaken till mätfel på billiga mätare är att strömmen som värmepumpen drar inte är sinusformad.strömmen till motorn likriktas först och då laddas kondesatorerna efter likriktaren endast på spänningens toppar.Spänningen i ett normalt nät är ju så gott som sinusformad.Strömkurvan som uppfattas av mätaren kan inte hantera den fyrkantsformade strömmen och ger kraftigt mätfel (tro mig).Mätaren mäter bara strömtopparna och kommer att visa förmycket effekt.
Citat från: cyber skrivet 21 juni 2006, 00:36:44Men största orsaken till mätfel på billiga mätare är att strömmen som värmepumpen drar inte är sinusformad.strömmen till motorn likriktas först och då laddas kondesatorerna efter likriktaren endast på spänningens toppar.Spänningen i ett normalt nät är ju så gott som sinusformad.Strömkurvan som uppfattas av mätaren kan inte hantera den fyrkantsformade strömmen och ger kraftigt mätfel (tro mig).Mätaren mäter bara strömtopparna och kommer att visa förmycket effekt.Hej Cyber !Ditt resonemang med cos fi köper jag fullt ut, men det andra har jag väldigt svårt att "köpa".Pumpen matas mat en ren sinusformad 230 V spänning från vårt 50 Hz nät. De billiga effektmätarna mäter helt riktigt inte ett s.k. true RMS värde, men de är gjorda så att de mäter "rätt" när de mäter 230 V sinus 50 Hz. Den omvandling av AC till DC och senare hur strömmen reglerar kompressorn är ju något som sker inne i pumpens reglerelektronik. Oavsett vad som sker "inne i pumpen" så kan vi aldrig komma ifrån att vad som stoppas in i pumpen är sinus 230 V 50 Hz samt en strömförbrukning. Effekten på sinus 230 V 50 Hz x ström är vad vi mäter med effektmätaren innan den formas om av värmepumpens reglerelektronik. Denna effekt är vad som stoppas in i maskinen. Om däremot effektmätaren skulle kopplas in över kompressorn inne i själva värmepumpen så skulle jag till fulla hålla med om att den billiga effektmätaren inte skulle mäta rätt.Jag har loggat mina värmepumpar med en "billig effektmätare" och de stämmer väldigt bra gentemot specifikation för förbrukningsintervallerna.Vänligen
Citat från: cyber skrivet 20 juni 2006, 12:12:57Jag är mycket nöjd med min nya TE12DKE.Bor i bostadsrätt i sydläge på 3:e vån (67 kvm).Under värmeböljan var snittförbrukningen 350 W under dygnen det var som varmast.Den gamla R22 maskinen gick ju jämt med förbrukning på 800-1000w och orkade knappt de varmaste dagarna.Jag är mycket imponerad.Dock så är ju luften ganska torr än så läng så den kondenserar ju inte ut så mycket fukt än.Det blir väl troligen högre förbrukning i Augusti när fukten ligger uppåt 80 % ute.Det enda knepiga med maskinen är att temperaturen måste stiga ca 3-4 ºC innan den varvar upp fullt gentemot inställt börvärde. Men så kanske det ska vara. Troligen är releringen endast av P typ, vilket jag tycker är lite skralt på en så fin maskin. Nån som vet ?Jag hade önskat minst en PI typ för att reglera temperturen noggrannare mot inställt.Då får man väldigt litet eftersläp på rumstemperaturen gentemot inställt värde.För övrigt har jag noterat att effektförbrukningen går hand i hand med utetemperaturen (kondenseringen).Sen har jag även konstaterat att "100:- effektmätare" är helt totalt värdelösa när lastströmmen inte är sinusformad.Den mäter endast rätt på småmotorer utan frekvensomriktare(inverter) och glödlampor och värmelement där lasten är resistiv eller bara induktiv.När förbrukningen med "finare instrument" var 200 W visade "100 kronors mätaren" 600 W. Alltså kan dessa inte användas för värmepumpar/AC med inverter (frekvensomriktare på svenska) ./CyberDet är ungefär 1500watt kyleffekt som maskinen ger och det är total kyleffekt och den kommer gissningsvis att öka med 25% eller mer då fukten ökar!(Vilket låter som ett litet kylbehov men är kanske normalt för lägenheten!)Med en givare placerad i återluften så skall det inte vara några problem att använda PI reglering vilket jag tror att man gör "tidvis" men då en temperaturändring görs eller maskinen startas så jobbar den P för att snabbt värma eller kyla rummet, På invertermaskiner brukar visas en kurva som snabbt förflyttar temperaturen lite över önskat värde men som efter en timma svänger in sig!
Här blandas tre olika egenskaper, som är helt skiljda:-Fasförskjutning, som mäts i cos fi. Eftersom den huvudsakliga belastningen i denna L/L pump är en likriktare, blir den försumbar. Glättningskondensatorerna borde snarast ge ett litet positivt bidrag-Assymetrisk last från tex tyristorer, som tänds eller släcks i olika delar av sinuskurvan. Ger en stömförbrukning som inte varierar i takt med den påtryckta sinusformiga spänningen. Ger bla övertoner på elnätet. Finns inte på ingångssteget i denna pump. (Visserligen finns sådana på lågspänningssidan, men likriktarsteget fungerar som isolator)-Mätare av stick-kontaktstyp är ju verkligt billiga. Men kvaliten varierar enligt min uppfattning. Att kalibrera dom är att rekommendera. Enligt min Clas Ohlsson mätare så drar min E9DKE 260W på lägsta värme-effekt med bortkopplad värmekabel. Och 1180W på högsta (Powerful). Dessutom har ju pumpen ett kalibreringsläge med effektförbrukning enligt spec. Jag tror inte att min mätare plötsligt skulle börja visa annan avvikelse bara för att jag kör pumpen för kyla.
......-Fasförskjutning, som mäts i cos fi. Eftersom den huvudsakliga belastningen i denna L/L pump är en likriktare, blir den försumbar. Glättningskondensatorerna borde snarast ge ett litet positivt bidrag......-Mätare av stick-kontaktstyp är ju verkligt billiga. Men kvaliten varierar enligt min uppfattning. Att kalibrera dom är att rekommendera. Enligt min Clas Ohlsson mätare så drar min E9DKE 260W på lägsta värme-effekt med bortkopplad värmekabel. Och 1180W på högsta (Powerful). Dessutom har ju pumpen ett kalibreringsläge med effektförbrukning enligt spec. Jag tror inte att min mätare plötsligt skulle börja visa annan avvikelse bara för att jag kör pumpen för kyla.