Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Felsökning på kompressor
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Felsökning på kompressor (läst 162 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Gotavi
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Örebro
Antal inlägg: 22
Karma +0/-0
Kön:
Gotavi
Felsökning på kompressor
«
skrivet:
01 september 2025, 12:38:02 »
Citera
Hejsan!
Jag håller på att felsöka på en Nibe F750. Felkoden är kommunikations fel med invertern, och jag misstänker att invertern har gett upp. Innan jag beställer ny vill jag kolla om kompressorn är hel. Vid resistansmätning mäter jag 1.2 ohm mellan respektive fas, samma värde på alla tre kombinationer av mätning. Mellan fas och jord är resistansen oändlig. Tror ni att ett värde på 1.2ohm är Ok, eller är även kompresorn bränd?
Loggat
Uppvärmning med frånluftsvärmepump Nibe F750, samt solfångare med 90 st heatpipe rör kopplade till en akumulatortank på 500 liter.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30525
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Felsökning på kompressor
«
Svar #1 skrivet:
01 september 2025, 15:21:56 »
Citera
Mäter du med kompresson frånkopplad från invertern?
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Gotavi
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Örebro
Antal inlägg: 22
Karma +0/-0
Kön:
Gotavi
«
Svar #2 skrivet:
01 september 2025, 15:57:40 »
Citera
Jag mäter direkt på kompressorn med invertern frånkopplad.
Loggat
Uppvärmning med frånluftsvärmepump Nibe F750, samt solfångare med 90 st heatpipe rör kopplade till en akumulatortank på 500 liter.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30525
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #3 skrivet:
01 september 2025, 19:26:57 »
Citera
Jag vet inte säkert men jag gissar att kompressorn inte är OK i så fall.
Mäter du med en vanlig multimeter eller megger?
Om du använder en megger så kan den visa knasiga värden mellan faserna, den ska ju bara användas för isolationskontroll.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
torbjorn_forsman
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sundsvall
Antal inlägg: 2738
Karma +6/-1
torbjorn_forsman
«
Svar #4 skrivet:
01 september 2025, 19:35:53 »
Citera
Jag tycker nog att det är stor sannolikhet att kompressorn är i ordning. Så låga resistansvärden som enstaka ohm bör man helst mäta med ett instrument med fyrtrådsanslutning "kelvin connections" , med en vanlig multimeter bidrar övergångsmotstånd, resistans i testsladdar mm för mycket till mätosäkerheten.
När du mäter mot jord (med en vanlig multimeter), så se till att den står på det högsta resistansområdet med t ex 20 Mohm fullt utslag. Har du tillgång till en megger eller någon annan möjlighet att mäta med högre spänning, så gör det.
Det skulle såklart också vara intressant att mäta impedans och fasvinkel (eller induktans och förlustfaktor) med växelström mellan faserna i alla tre kombinationer, för att se att alla faser ger ungefär samma värde. Men det förutsätter ju att man har tillgång till en RCL-mätare eller en gammal induktansmätbrygga.
Loggat
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Felsökning på kompressor
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 547
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info