0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tror knappast dom får in några tiotals miljoner på grund av personer som valt fel bil i appen de flesta personerna i dag är vana vid appar och det är ju inte speciellt svårt att förstå att man måste välja den bil man vill parkera i appen om man har flera.
Jag sällar mig nog till dem som tycker apparna fungerar bra och det kan behövas extra frågor.Det största problemet är att det finns så många appar, hade man kunnat ha en enda app istället hade livet blivit bra mycket enklare.Jag använder generellt Parkster som ännu inte lagt på ngt extra för parkeringen, något som Easypark har för vana att göra.
Hur ska dom hålla koll på alla bilar på parkeringen? Visst, en begränsad plan utanför ICA kanske funkar, men i en stad är det ofta en zon med en viss avgift som sträcker sig över flera kvarter. Vill du betala för att någon hela tiden håller reda på exakt vilka bilar som finns i alla zoner i hela staden?Som sagt var skulle det generera minst 10 gånger mer klagomål då folk råkar peta på skärmen i fickan eller av misstag på nåt annat sätt. Om man inte ser bekräftelserutan i dag så ser man väl inte att det istället kommer en notis några sekunder senare heller?Fast det tar ju 10 gånger längre tid jämfört med att välja bil på bildskärmen (0,5-1 sekund istället för 5-10 sekunder för att kliva ur bilen, gå runt, rikta kameran och vänta på att den fokuserar på rätt sak).
Fast det är tråkigt att man måste välja bil även om man bara har en, känns som ett onödigt steg.
Jag är ju närking och vi gnäller hela tiden.Är du utflyttad närking Rickard?
Jag låter tanten betala om det ska parkeras där appjävlar och sms är enda alternativ.Appropå appar så har dom ju fått för sig att dom där paketen nu kan hamna antingen hos ombud eller ombudets förbannade postfack om dom nu har det, det är tydligen upp till ombudet att välja vilket isf. Problemet är ju att man kan få använda appjävel för att få ut paketet viljet jag vägrar, och tydligen skall man då åka runt och se om ombudet har låda eller inte för att va säker på vart det kan hamna så man får ut paketet. Fick beställa från annat bolag istället för att få paketet till ordinarie utlämningsstället.Inte nog med det sen skickar tex Svea inte med fakturauppgifter i mail utan man måste logga in på deras sida för att kunna få tag på uppgifterna för att kunna betala i min bank, det va nått nytt påhitt sa dom när jag frågade då uppgifter kan hamna fel enligt Svea, tanten beställde annat lite efter och fick konstigt nog uppgifter i mail... även där kommer jag sluta köpa där Svea fakturerar...Sen det där med kakor, faan c:a 1000 företag vill ha information om mig mm för att kunna läsa lite i lokalblaskan om man tackar ja till alla kakor.Skulle va intressant att stå utanför affärer och fråga folk om dom vill skriva på papper där 1000 olika företag vill använda deras info för olika ändamål, tror dom flesta skulle gå där ifrån men trycker gladeligen på "tillåt alla kakor" i tex telefon mm.När man gick från "antenntv" till dom nya med stream på Boxer så är det lika där, neka så mycket som möjligt gällande reklam etc, sen tjatar den om att lägga in goggelkonto men jag vägrar för det ska synkas kors och tvärrs med allt och ingeting osv så jag väntar på den dagen appjäveln för att se på tv ska uppdateras för att fungera och då måste laddas ner från goggelplay vilket jag vägrar lägga in...Inte nog med det, man kan hyra filmer utan nån slags spärr som kod eller bankid med Boxer, kommer sen roliga saldon via faktura sen, bara att låta fingerfärdiga småbarn trycka hejvilt och ladda in film efter film.... har lyckats få detta spärrat efter mycket bråk, Boxer säger att kunder vill ha så så då får alla så... sen står det att det kostar säger dom, ja det gör det men små barn kan inte läsa men dom förstår hur man får igång filmerna....Så visst, intressant om dom där jävla parkeringsapparna och dom problemen....
Kan ju bara tala för hur det ser ut i Piteå, här är det rätt fragmenterat, inga stora P-platser direkt, men även om man inte letade genom hela parkeringen skulle man ju i alla fall kunna visa lapplisan att det finns två andra bilar registrerade i samma app, och om det var någon av de andra två kunde de göra en liten extra insats för att se om det var "Fuskparkerat" med två bilar på samma P-plats.Eller helt enkelt bara låta det va, hur stor är risken att man står med två bilar på samma betalparkering?Det kräver förstås att man är serviceminded, och att det finns en konkurrens mellan app-bolagen, men alla försöker väl roffa åt sig maximalt, så när någon kommer på ett smart sätt att lura folk på pengar så följer väl de andra efter.Jag tror att det är fler som missar bekräftelsen, än de som avslutar parkeringen av misstag, och att det är därför de kräver två knapptryckningar för att kunna avsluta.Jag kan förstås ha fel, men å andra sidan, om man klickat på avsluta i fickan en gång, vad är det som säger att man inte gör det två gånger.Det borde väl alla veta att man stänger telefonen/appen innan man stoppar telefonen i fickan - hur dum får man bli egentligen?Med tre bilar i familjen så är det väl de flesta som inte memorerat regnummer, så man ska ändå ut och dubbelkolla.Sen menar jag förstås inte att man ska behöva göra det, men det kunde vara en option som man kunde aktivera när man valt fel bil en eller ett par gånger, så att det aldrig mer kunde hända.Men det är dom inte intresserade av förstås, de ska lura oss att betala böter i största möjliga utsträckning, varken mer eller mindre.När man registrerar appen kunde man t.ex. gå igenom en första inställning:1. När du avslutar parkeringen, vill du avsluta med en knapptryckning, eller vill du ha säkerhetsfråga?Välj: 1 knapptryckning --- 2 knapptryckningar2. För att välja bil, välj hur du väljer bil:Välj: Jag vill bara välja bil i listan --- Jag vill bara välja bil via skyltigenkännning --- Jag vill ha både alternativen aktiva3. Välj vilka notiser du vill ha:Notis för att tiden gått ut: Ja/NejNotis så snart du avslutat parkeringen: Ja/NejNotis för vilken bil du valt efter att ha startat parkeringen: Ja/NejFinns säkert mer man kan göra för att minimera kostnaderna för kunden, och minska felaktigheter som gör att det kostar mer än det kunnat göra, både i avgifter och böter.Men de är förstås inte intresserade av det.Det här är förstås inget problem om man parkerar ofta, men för oss män i glesbygd som kanske är inte till stan mer än en handfull gånger/år är det faktiskt något som skulle kunna hjälpa oss att inte göra fel och tvingas betala pengar i onödan.På mina senaste 5 parkeringar har jag fått böta en gång, och betala dubbelt så mycket som jag borde en gång, och jag är ju ingen lallande idiot direkt, eller teknikfientlig på något sätt.Det måste finnas de som drabbas mycket värre än jag på grund av dessa appar.
Nix, men jag närmar mig ju 60 med stormsteg, så man börjar väl bli en "Old grumpy guy" helt enkelt.Helt allvarligt börjar jag vara innerligt less på att vi i Sverige gått från att göra vår plikt och kräva vår rätt, till att det allt mer bara går ut på att lura av folk pengar, ju bedrägligare du är desto mer pengar kan du tjäna, och det ska inte ens få kritiseras utan att man blir kallad gnällig eller få en massa mer eller mindre irrationella förklaringar till varför de ska kunna lura dig hur som helst utan att man ska ha rätt att klaga.Apparna är ju otroligt bra på många sätt, men slipper springa och leta automater för att betala, som inte fungerar, så man måste gå 300 meter till nästa automat, man kan registrera parkeringen under tak om det regnar eller på andra sätt är dåligt väder - allt är helt perfekt på det sättet.Det borde också vara billigare att hålla i drift än mekaniska maskiner.Däremot borde de som har apparna bara få ta in de pengar som parkeringen ger, alla böter ska gå till Kommunen eller den som äger parkeringen om den är privatägd.Då skulle det nog vara enklare att överklaga och få rätt.Och, då skulle nog apparna bli bättre också.
Ännu ett sätt för dem att få folk att göra fel, eller som Börjes farsa, inte fatta alls.