Hej! Jag funderar på bergvärme med frikyla. De flesta installatörer jag pratar med verkar rekommendera att komplettera bergvärme med LLVP för kyla istället, men jag har ändå sagt att jag vill ha frikyla med motiveringen att jag vill ha en dold (ingen utedel) och tyst anläggning.
När jag läst lite på forumet blir jag dock osäker på hur det ligger till med ljudnivån. Vissa verkar säga (vilket jag också varit inne på) att frikyla är jättetyst då man bara behöver en fläkt som snurrar på låga varvtal. Andra verkar säga tvärtom (t.ex. läste jag en tråd, som jag inte hittar nu, där någon ersatt frikyla med LLVP pga ljudet). Jag antar att det isf har att göra med att frikyla är mindre effektivt och därför måste fläkten gå mer..?
Jag har ingen personlig erfarenhet av varken eller. Jag förstår att det kan skilja från anläggning till anläggning, men finns det någon allmän rekommendation om vilken lösning som är bäst om man vill att det ska vara tyst?
I båda fallen tänker jag en takkassett eller kanalansluten konvektor på insidan.