Hej alla.
Jag har en anläggning som gått med fast kondensering mot 2 tankar, varav den ena har en inbyggd elkasset. Denna tank tar man ut varmvatten ifrån, samt shuntar ut till radiatorkretsen med en Thermomatic EC home. Idag funkar det i princip så att om shunten är stängd går hela flödet via tank 2 till returen på VP, och om shunten är helt öppen går flödet via radiatorslingan.Då jag har bytt VP till en inverterstyrd skulle jag vilja bygga om det hela till flytande kondensering, helst utan att behöva köpa en massa extra prylar då denna lösning med tillskott från elkassetten har fungerat problemfritt i X-år. Jag tänker att man borde kunna nyttja varmvattentanken för att styra ut extravärme från när VP inte orkar med? Värmepumpen har inbyggd cirkulationspump och möjlighet att styra en 3-vägs växelventil för varmvattenberedningen. I grova drag är tanken att vid värmekörning strypa tillflödet till radiatorkretsen, och tvinga en delström (eller hela om det är riktigt kallt!) att gå via varmvattentanken med elkassetten (3-vägsventilens retur från varmvattentankar=stängd). Vid varmvattenberedning stänger returen från radiatorkretsen, och öppnar från varmvattentankarna. Strypventilen på radiatorkretsen tänkte jag att man kan nyttja Thermomaticen och tillhörande shuntventil (med en port pluggad -den blir i princip en reglerventil). Kurvan på Thermomaticen sätts några grader lägre än VP's så att den bara går in när VP inte orkar hålla temperaturen. Bifogar skisser hur jag har tänkt. Vad tror ni om det?