0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Välj större panna. Det är ju ner till -30 där. Min panna laddar 500L/timme. calmar v33. Ska man dessutom ta ut värme samtidigt blir det mindre till acktanken. Du får elda läääänge.
Var i landet befinner hus och garage sig? Hur välisolerade är de?När det gäller temperatur i garaget så beror det helt och hållet på tilltänkt verksamhet där och hur lång framförhållning du räknar med att ha med att värma upp det till dräglig arbetstemperatur. Men jag antar att du åtminstone tänker hålla det ständigt frostfritt?
såg en på youtube i småland som har 40kw panna mot 5000l tank är inte pannan för liten??
Hur få ut värmen i garaget är det aerotemper som är det bästa eller endast rör eller element?
Försök att hitta en stor tank. Flera tankar gör bara installationen dyrare och mer förluster.En tank kan inte bli för stor.Tanken skiktar sig och har bara värmeförluster där den är varm.Jag har 2000L till en 35 kW panna. Jag skulle lätt vilja ha 4000L.Då kunde jag om jag var hemma slänga i en till full panna och få dubbelt så lång tid till nästa eldning.Om tanken är för liten så måste du dessutom vänta tills tanken är kall innan du kan lägga i fullt.
Hur ofta tror du att man måste elda mot en 3000l tanka ? vad för dimension och material på rören och laddomat? har en laddomat 21 men den kanske är för liten? verkar finnas olika laddare och det är dyra.
Bara skit med laddomat i mina ögon, den är fast i tempen och går inte att variera så det passar pannan exakt.Men klart det fungerar med en laddomat. Ska det kunna ställas in exakt för vad en panna ger, så ska det styras med en fyrvägsshunt och 0 - 10 volt. Med 0 -10 V så går det att ställa laddningen som man vill. Allt mellan 10 - 100 C. Laddningen beror helt på vad pannan kan orka lyfta tempen, inget annat.