Hej. 2009 flyttade vi in i huset och bytte oljepannan till en EcoAir 105+ Ecoel 1550. Egentligen utan någon research utan tog bara den första bästa dealen vi hittade från en installatör. Ett fel hade vi efter ett år, någon komponent med tillverkningsfel byttes snabbt av firman. Bortsett från detta har pumpen gått non-stop utan någon typ av service eller åtgärd. Men senaste vintrarna har man en känsla av att den lever på lånad tid. Ljudnivån känns högre och nog borde kompressorn lägga av när som helst. "Fjällen" på baksidan har börjat vittra. Har sagt i två år nu att den skall ersättas men inte orkat ta tag i det.
Vi har ett litet gammal stenhus(parhus), byggt 1923, ca 85kvm boyta plus källare som mest är ekonomiutrymmen och inte behöver full värme. Total elförbrukning är ca 9000/år och vi är ett litet hushåll, 1 vuxen plus 1 varannanveckabarn. Högre effektivitiet är något jag räknar med oavsett vilken modell man väljer men det är inte drivande baserat på den låga förbrukning vi ändå har. Att enklare kunna styra varmvatten hade varit intressant. Som det är nu så står ju varmvattnet "redo" väldigt stor del av tiden utan att nyttjas. Varannan vecka är det knappt någon som ens duschar då jag oftast duschar på gym/jobb.
Så, vad kan man göra? Kan man ersätta med en billig Ecoel 400 (borde väl vara lite bättre än min 105). Eller en 600? Jag måste öven byta innedelen antar jag? Det känns ju onödigt bortsett från att en ny innedel kanske medger smartare styrning, men kanske är det nödvändigt? Finns det någon idé att ens fundera på en renovering av befintlig utedel för att köpa sig sig 5 år till?
Jag skulle gärna inte vilja lägga upp mot 200k för en installation, hade ju varit skönt om det landat närmre 100k. Skall man kolla på andra pumpar? Bosch? Mitsubitshi? Quantum? Något mer?
Finns det några firmor i Malmö med omnejd att rekommendera?
Tacksam för input