Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
»
Vedeldning
(Moderatorer:
Bertil
,
Rickard
) »
Ämne:
Vedklyv
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Vedklyv (läst 3225 gånger)
0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
BiggerDigger
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 862
Karma +2/-2
vedeldare
BiggerDigger
SV: Vedklyv
«
Svar #15 skrivet:
24 augusti 2025, 09:48:26 »
Citera
Tror att detta är den största snittytan som jag har sågat.
«
Senast ändrad: 24 augusti 2025, 09:50:32 av BiggerDigger
»
Loggat
Totaltelförbrukning 6100kw/år
calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.
Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!
En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19404
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #16 skrivet:
24 augusti 2025, 12:36:23 »
Citera
Lite onödigt grovt hade några som jag inte orkade lyfta utan fick rulla upp till klyven för nått år sen men vet inte om dom var så där grova.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
BiggerDigger
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-2
vedeldare
BiggerDigger
«
Svar #17 skrivet:
24 augusti 2025, 13:18:33 »
Citera
Delar med kilen och släggan.
Loggat
calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #18 skrivet:
24 augusti 2025, 13:33:43 »
Citera
I och med att huggit lite mera dom sista åren och priset på brännved varit ok så har jag lagt allt för grova bitar i sälja brännved högen och tagit det bästa själv så har sluppit grov bitar men blir det några flera gånger kommer jag vika ut skogs kran över klyven då kan jag lyfta grov bitarna med fjärr styrda vinschen direkt upp i klyven.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
BiggerDigger
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-2
vedeldare
BiggerDigger
«
Svar #19 skrivet:
24 augusti 2025, 15:41:42 »
Citera
Klyven jag lånt är kanske på 2-3 ton och det räcket inte till dessa.
Loggat
BiggerDigger
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-2
vedeldare
BiggerDigger
«
Svar #20 skrivet:
08 september 2025, 20:24:01 »
Citera
Hur lägger man upp film? Den verkar inte kunna publicera i formatet som min iPhone sparar i.
Loggat
sebbe
Expert på värmepump
Stad/land: Vasa/Finland
Antal inlägg: 394
Karma +0/-0
Kön:
sebbe
«
Svar #21 skrivet:
14 september 2025, 10:04:54 »
Citera
Ifall björkkubbarna är svårkluvna för att de hunnit torka en del, kan det löna sej att såga upp dem i halvor med motorsåg, och vänta med klyvningen tills det fryser på.
Vad gäller vedklyv så gäller det att se på hela logistikkedjan från skogen till vedpannan. Vad klyvs, var klyvs det, varifrån matas det och hur för det bort?
Om majoriteten av den ved som fås är vresiga stora björkkubbar, så köper man en vedklyv som passar det. Ifall det kommer några få vresiga björkbitar och majoriteten består av slanor, så är det inte roligt att stå och klyva slanor med en jättestark maskin som är långsam.
Finns det el där du klyver? Finns det tom. trefas? Ifall det inte finns el, finns det traktor? Ingen el, ingen traktor så är det bensin som gäller. Traktorn kanske ska användas till att flytta slanor, stockar och klabbar - då vill man inte binda den vid klyvmaskinen. Klyvmaskin till traktor är dessutom två osäkerhetsmoment - en av maskinerna sönder så blir det ingen ved.
Behöver klyvmaskinen vara stark eller snabb? Både stark och snabb?
För klen ved - snabb maskin. Fram och tillbaka på några få sekunder.
Grov ved - stark maskin.
Både snabb och stark, då kostar det. En klyvmaskin med tvåstegsventil är snabb eller stark då cylindern körs framåt, men åt andra håller går det långsamt. För att få en klyvmaskin snabb i båda riktningarna behövs en tvåstegs hydraulikpump.
Jag höll länge på med en kinesisk kinaklyv på 5kW och 230V enfas. Först samlade jag stockar i olika dimensioner och längder i hög, i december till februari.
I mars-aprill kapade jag stockarna i 30-centimeters längder med motorsåg och klöv dem med kinaklyven. Klabbarna staplades eller slängdes i olika konstruktioner av lastpallar och viltstängsel för att slippa stapla. Slanor kapade jag med 2200W 230V enfas kapcirkel med 405mm klinga.
I maj-juni fördes klabbarna in i vedboden med skottkärra.
Nu har jag slutat med det. Istället tar jag hem en meters bitar ur skogen och klyver dom direkt med en vertikal klyvmaskin som tar upp till 104 cm bitar, 8 ton, och dubbelverkande ventil. Maskinen är långsam, men oftast behöver jag inte köra så värst långt förrän hela biten är kluven. Returen är också långsam, men halvautomatisk som tur är - då passar jag på att stapla metershalvorna under tiden.
I juni då metershalvorna har torkat kapar jag dem i 33-cm bitar med kapcirkeln, så att de faller rakt ner i skottkärran. Sen kör jag skottkärran med klabbarna till vedboden.
Loggat
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft.
Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh
Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #22 skrivet:
14 september 2025, 11:32:18 »
Citera
En vedklyv som går automatiskt behöver inte vara så super snabb det tar några sekunder att ta upp ett nytt ved trä och då har kolven oftast hunnit gått tillbaka. På min klyv slår jag till en arm då går cylindern ut och klyver och går sedan tillbaka utan att vara jätte snabb räcker det till bra eftersom jag oftast bara klyver i 2 bitar dock inte björk av den storleken som visas här vilka brukar dom blir det många bitar av. Björk vara ganska lätt klyvna en halvtorr gran av samma storlek är mycket segare att klyva.
Loggat
BiggerDigger
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-2
vedeldare
BiggerDigger
«
Svar #23 skrivet:
27 september 2025, 12:30:52 »
Citera
Var på maskinvisning i dag. Fina saker.
«
Senast ändrad: 27 september 2025, 16:44:35 av BiggerDigger
»
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #24 skrivet:
27 september 2025, 18:02:55 »
Citera
Bara att handla det blir inte billigare än nu.
Loggat
Börje__
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1765
Karma +3/-2
Kön:
Börje__
«
Svar #25 skrivet:
27 september 2025, 21:54:15 »
Citera
Har lite ekstockar jag inte orkar ta hand om nu, så lade i staplar i kors i en hög.
Ek lär vara svårsågat när det torkat.
Använder ni hårdmetall kedjor eller bara varvar ni hårt och slipar ofta eller kanske aldrig ens sätter i situationen med torkad okapad okluven ved?
Har även staplat grankubbar, kan de vara i högar till nästa år? Kanske borde taktäcka över dessa lite?
«
Senast ändrad: 27 september 2025, 21:57:10 av Börje__
»
Loggat
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad.
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.
Acktank Nibe 300 med 1 kW elpatron.
Förbrukning
2024-12-31: 12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström
Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx
BiggerDigger
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-2
vedeldare
BiggerDigger
«
Svar #26 skrivet:
28 september 2025, 16:02:46 »
Citera
Jag slipar ofta. Sågar upp allt jag kommer över. Har man bra ork i sågen kan man slipa ner ryttarna en bit.
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #27 skrivet:
28 september 2025, 18:36:22 »
Citera
Aldrig sågat ek och men gran är ju aldrig några problem såga men filar naturligtvis så fort det blir slött eller kanske slipar numera köpte just en Tecomec super jolly kedjesåg slip men har bara slipat 1 kedja hittills.
Loggat
BiggerDigger
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-2
vedeldare
BiggerDigger
«
Svar #28 skrivet:
30 september 2025, 17:19:29 »
Citera
Men då måste du ta loss kedjan? Och maskinen går på el?
En sån är jag sugen på.
https://www.skogsverket.se/vedkombi-12t-e-7-5-kw/
«
Senast ändrad: 30 september 2025, 18:05:15 av BiggerDigger
»
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #29 skrivet:
30 september 2025, 19:25:55 »
Citera
Ser bra ut men man ska ju kapa en del innan det är värd det men gissar att beg priset ligger rätt nära så man förlorar inte många kronor om man köper en och har 10 år och säljer sen. Jo man måste ta loss kedjan så är inget jag gör varje gång kommer troligtvis fila några gånger mellan filningarna men var till skogs med Stihl201an i dag och var riktigt bra bett i kedjan och den sågade rakt vilket den inte gjorde före slipningen.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
»
Vedeldning
(Moderatorer:
Bertil
,
Rickard
) »
Ämne:
Vedklyv
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 2254
dolda: 0
användare: 8
Användare online
:
Frazze62
TS Comfort AB
Concombre
Robban__
Rillman
AÖd
JockeHX
Asa
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info