På såna där flexkort som hör ihop med membrantangentbord brukar det inte gå att reparera skador med lödkolv. Det är ju inte koppar i ledarna, utan någon slags elektriskt ledande färg som är screentryckt på plasten. Ska man reparera sådant, får man försöka att putsa bort eventuell isolerande skyddslack ovanpå, t ex med ett litet hörn av mycket fint våtslippapper, maskera med tunn maskeringstejp och sedan måla på sån där elektriskt ledande färg som används för att laga trasiga trådar i elbakrutor på bilar. Brukar gå att hitta hos bildelsnasare, jag har en gammal flaska som jag har för mig heter Doduco Auromal 37M eller något liknande. Den brukar torka ihop mellan gångerna man ska använda den så man får spä den med cellulosaförtunning för varje gång.
Beträffande att VP stänger av sig slumpmässigt, kolla elektrolytkondensatorer i strömförsörjning och på andra misstänkta ställen och byt dem som verkar tvivelaktiga (t ex om de har svällt upp, börjat läcka eller om krympplasten på dem har börjat korva ihop sig). Om du har möjlighet att mäta kapacitans och förlustfaktor, så kontrollmät även exemplar som ser friska ut för blotta ögat.