0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Alla NIBE värmepumpar från 2013 och framåt och många andra tillverkare har ingångar för SG-Ready och de kan därför blockeras att använda tillsatsvärme EL när elpriset är högt.
Här en annan intressant lösning om man är tekniskt bevandrad och intresserad:https://github.com/QAnders/IVT-HP-PriceControlFörvisso gjord för att styra IVT men den använder fria ingångar i pumpen så den borde kunna styra även NIBE. Värt att kolla upp. Lösningen är baserad på Node-RED vilket bör ge hyfsat god flexibilitet för egna ideer och experiment. Den hämtar elprisdata från nätet (Entsoe API), jag undrar själv varför inte NordPool nyttjas?Oavsett, en lösning som inte kostar abonnemang. Ett abonnemang äter i princip upp hela besparingen och lite till
Enligt info på Ohmigos hemsida:En familj i en normalstor villa i Sverige sparar 500-1 000 kr/år genom att flytta elanvändning till dygnets billigaste timmar. Med en prenumarationstjänst som kostar 39 kr per månad så kommer familjen i sämsta fall endast få behålla 32 kr av insparade 500
Har inga bredare kunskaper menjag tycker en generisk övergripande lösning är bäst, det tror jag på, om det går, som du kan ha kontroll på själv. Dvs HA eller liknande.Här mina generella funderingar:Kan du beskriva den stora framgången med NGenic, hur det fungerade mer i detalj? Går det bra att gasa och bromsa din F370*? (vatten, värme, tillsats)Tänker du fortsätta med timpris eller kan det vara bättre med månadspris givet du vill lägga till effektavgift och även flera andra förbrukare i dina styrningar?*läste lite snabbt i en manual utgåva, verkade där finnas allt man behöver...detta skulle jag testat först, innan några fortsatta vägval..
Kan ju inte gå att tweaka speciellt mycket med en 370, är ju mer eller mindre en elpanna med ett litet dynamo
Tyvärr är det väl så med alla dagens lösningar, mer eller mindre, stänger man av för mycket under kalla årstiden bara baserat på aktuellt elpris så kommer man frysa och inte ha VV till duschen.Visst, vissa system är mer lämpade än andra såsom kraftfullare pumpar som klarar sig längre med bara kompressor och viss "magasinering" av energi kan ske om man "värmer på extra" när elen är billigare. Samtidigt är ju dagens vattentankar i pumparna relativt små så det begränsar hur mycket energi som kan lagras "till senare" och att leva med en innetemperatur som svajar upp och ner för att man lagrar energin i huskroppen blir inget braFör att spara elkostnader utan att tappa komfort så skulle man behöva köpa när det är billigt, lagra energin och använda den senare när elen är dyr. Alternativen är batterier eller vattentank modell större. Jag skulle själv föredra rejäla vattentankar om jag hade utrymme. Hur stora som behövs måste man kanske räkna på men jag har läst att en del har tankar som rymmer 1m3 eller mer, det måste ju vara idealt i dagens läge, värm upp ordentligt när elen är billig, blockera patroner mm när elen är dyr och lev på det som finns i "energiskafferiet"
Det var detta jag menade ovan, att du provar med ett wifirelä de ingångar som finns vad det kan ge, det är väl en frånluft så det kanske ger mest att bara stoppa för att hålla ner effekttaxan...Kollar du under ivt här finns liknande exempel med nordpool script inlagt i Shelly relä.