Hejsan!
Jag ska installera en L/V-värmepump kopplat till en ackumulatortank. Jag har läst många trådar om detta men hittar ingen som känns riktigt relevant.
Tanken är på 300l och har förvärmarslinga och VV-slinga enligt bild och där syns även vilka anslutningar som finns och på vilka höjder.
En skillnad mot min tank är att anslutning #7 sitter lite högre upp (ca 740mm).
Radiatorkretsen kommer anslutas via en bivalent shunt med 2 ingångar. För VV tänker jag använda en växelventil på VP-framledn.
Styrsystemet blir egenutvecklat med flytande kondensering för värme och värmning av VV via en växelventil på VP-framled.
Jag funderar då på vilka anslutningar som är lämpligast.
Mina plan är VP-retur #10, radiator-retur #9, VP-framled-VV #2, radiator-framled-2 #3.
Sen är jag lite osäker på vilka anslutningar som är lämpliga för VP-framledn-värme och radiator-framled-1.
Jag tänker att man vill ha en lagom stor vattenvolym att jobba med för länge gångtider på VP:n men samtidigt inte värma vattnet mer än nödvändigt för radiatorerna.
Typisk framledningstemp vid 0 grader är lite drygt 30 grader och jag kommer behålla befintlig pelletspanna tills vidare som backup och stöttning om/när det blir riktigt kallt.
Så vintertid kommer jag vid behov kunna använda hela tanken för värme och förvärmning av VV om VP:n inte kan räcker till hela behovet (den är på 7 kW).
Eventuellt monterar jag en elpatron i #5 som förberedelse om jag tröttnar på att ha pelletspannan kvar.
Är det vettigt att ha en växelventil även på VP-retur och koppla in den lite högre vid värmning för VV?
Synpunker och förslag emottages tacksamt.
Vänligen
Jesper