0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
EON tar chansen o höjer allt till högsta nivå i nätet..."Från och med den 1 juli 2025 höjs din elnätsavgift. Förändringen görs för att alla kunder till oss på E.ON Energidistribution ska ha samma prislista oavsett var de bor, så kallad samredovisning. I Stockholmsområdet har våra kunder historiskt haft ett lägre pris än övriga kunder. Samredovisningen är godkänd av Energimarknadsinspektionen, Ei, och ska vara klar till den 1 januari 2028. "
Svinaktigt de debiterar nästan 1 krona/kwh i överföringsavgift, tillkommer det moms på det också?Och sen energiskatten på det.Legaliserad stöld är vad det är.
Jo, skatten är förstås svår att komma åt, men å andra sidan har jag väl fått typ 100 000 i gröna bidrag, så det lär väl inte vara "betalt tillbaks" till det allmänna innan man dör.Det blir väl runt 50 öre/kWh för oss i elområde 1, skatt och moms, så man kör bilen för runt 1 krona/mil så länge man kan ladda kratis från sol, eller p.g.a. överskott av vindel.Det blir förstås höga elpriser också, någon månad/år, men i år har det sett bra ut i alla fall.Sommartid är jag inte självförsörjande, trots att vi har 15.7 kW toppeffekt på panelerna, så nog skulle det ju vara bra om det gick minska lite på förbrukningen, men det gör sig inte utan större ingrepp i vår livvstil som sommartid kretsar mycket kring poolen och uteplatsen.SPA-badet börjar nog att ha sett sina bästa dagar, så när det lägger av blir det ganska säkert inget nytt, där kan vi spara i runda slängar 13 kWh/dygn.Då tror jag det skulle kunna bli ett antal sommardagar/år som vi gick plus.Hittills i år ca 1500 kr för elen.Men 7200 kronor till Pite Energi för deras nättjänster.