0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det blir ingen skiktning när flödet går åt fel håll. Om du använder ett bottenkopplad VVB så måste du lufta ordentligt där nere för att cirkulationen ska komma igång. Sära på en koppling och pys ut luften där nere. Vattnet knuffas in via returen och varma långa dykröret "dammsuger" luften ner till din luftningspunkt. Detta kan hända av sig själv, men inte alltid.
Tänkte ifall det var någon dubbelmantlad eller så.Den tanken bör funka helt ok. De nyare verkar bättre isolerade. Min föregångare blir rätt varm utanpå. Men idag ur bruk.Det funkar bra att köra med den så som tidigare nämt. Hade du för lite vattentryck eller liknande när du "dammsög" systemet? Det har egentligen ingen anledning att inte funka mer än att det blir lite orobust med luftfickarisken. Men väl avluftat å är det marginal nog. Om hela radiatorsystemet töms vid inkoppling så är det stor risk att det kommer mycket luft tillbaka och bråkar i början.Jag hade inte kört systemet med två pumpar. Hade gärna haft en shunt eller växelventil på ena ledningen och T-kors på andra. Då kan du koppla i och ur tanken efter behov, funderingar ev krångel. Sen hamnar inte luftfickan efter pumpen längre, utan du sätter inbyggd befintlig på kontinuerlig istället.Alternativt en "Hämta-lämna-krets" där radiatorslingan är en stor cirkel med backventil och denna tank är seriekopplad i denna krets. En extra cirkulationspump i serie också. Värmepumpens retur är 30 cm före backventilen. Stigaren är efter backventilen.Även här, pumpen före tank.Av luftskäl ska du aldrig köra tanken på annat sätt än in på blå och ut på röd.