Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: VIKTIGT OM INSTALLATION  (läst 5232 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad intr 10

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
VIKTIGT OM INSTALLATION
« skrivet: 17 juni 2006, 09:48:49 »
En lustig sak som ju denna sida också handlar om ...är ju det här med köldmedium som finns i alla värmepumpar också. Ackrediteringar och certifieringar kontra att montera själv med läkagerisk o.s.v..
Om ett halvt år, alltså 2007 beräknas det att det fill över 700 miljoner bilar på jorden. cirka 60% har aircondition
( minst) 420 miljoner. Ponera att hälften 50% läcker den tid de inte används ( de fungerar så, när de inte används så läcker de) 210 miljoner kilo köldmedium per år.
Hur många luftvärmepumpar/airconditions tror ni det finns i världen? Jag vet att bara på ett hotell i Hua Hin,Thailand fylls det på ungefär 120 kg per år ( ett hotell med 185 utedelar på taket som rostar o.s.v.) De monterar ca. 15 maskiner per år. Köldmedium kostar just inget!!!!!!
Anta att det finns 10 ggr fler aircondition ( split) än bilar. 7 miljarder Hur många läcker?
Ja det är tur att vi behöver vara certifierade och ackrediterade när vi installerar en värmepump.

Utloggad intr 10

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
VIKTIGT OM INSTALLATION
« Svar #1 skrivet: 17 juni 2006, 09:50:11 »
En lustig sak som ju denna sida också handlar om ...är ju det här med köldmedium som finns i alla värmepumpar också. Ackrediteringar och certifieringar kontra att montera själv med läkagerisk o.s.v..
Om ett halvt år, alltså 2007 beräknas det att det fill över 700 miljoner bilar på jorden. cirka 60% har aircondition
( minst) 420 miljoner. Ponera att hälften 50% läcker den tid de inte används ( de fungerar så, när de inte används så läcker de) 210 miljoner kilo köldmedium per år.
Hur många luftvärmepumpar/airconditions tror ni det finns i världen? Jag vet att bara på ett hotell i Hua Hin,Thailand fylls det på ungefär 120 kg per år ( ett hotell med 185 utedelar på taket som rostar o.s.v.) De monterar ca. 15 maskiner per år. Köldmedium kostar just inget!!!!!!
Anta att det finns 10 ggr fler aircondition ( split) än bilar. 7 miljarder Hur många läcker?
Ja det är tur att vi behöver vara certifierade och ackrediterade när vi installerar en värmepump.
 

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: VIKTIGT OM INSTALLATION
« Svar #2 skrivet: 17 juni 2006, 11:09:42 »
Hemskt!
Men alla dessa läcande bil ac, det är ju för det mesta acrediterat folk som fyller dem, ändå läcker det. Och inte stoppar väl en acreditering rosten?
Vad som måste göras är att ta fram, för mijön helt ofarliga köldmedier.
Sen är det även bra för bilägarnas plånbok om man ändrade kunstruktionen på bil-ac så att den inte läckte. Kondensorn ligger vanligtvis framför kylaren och det bäddar för trubbel. Och kompressorn är av öppen typ, vilket ställer höga krav på tätningar.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad intr 10

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: VIKTIGT OM INSTALLATION
« Svar #3 skrivet: 17 juni 2006, 19:51:44 »
Ackrediterade sköter kanske 0,25 promille av dessa bilar. Axeltätningar är problemet.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: VIKTIGT OM INSTALLATION
« Svar #4 skrivet: 18 juni 2006, 00:15:31 »
Ackrediterade sköter kanske 0,25 promille av dessa bilar. Axeltätningar är problemet.

Nja, ring en kylfirma och fråga om de fyller på ac. Vad jag vet har dom fullbokat i dessa tider.
Sen ber jag om ursäkt att jag uttryckte mig slarvigt, jag skrev kompressor av öppen typ. En öppen kompessor är en kompressor som har en extern drivkälla och således även en drivaxel. Och det var dessa tätningar jag menade jag med och en lösning vore då att utveckla en hermetrisk kompressor till bil ac. Ex med en magnetkoppling.Eller kanske en vanlig kylskåps kompressor som gick på 12v likström. :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29875
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VIKTIGT OM INSTALLATION
« Svar #5 skrivet: 18 juni 2006, 08:04:23 »
Hemskt!
Men alla dessa läcande bil ac, det är ju för det mesta acrediterat folk som fyller dem, ändå läcker det. Och inte stoppar väl en acreditering rosten?
Vad som måste göras är att ta fram, för mijön helt ofarliga köldmedier.

Det finns, Butan och Propan. Dessa ger sämre verkningsgrad än HFC-köldmedierna men i bilar borde verkningsgraden vara av mindre betydelse.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad intr 10

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: VIKTIGT OM INSTALLATION
« Svar #6 skrivet: 18 juni 2006, 08:06:05 »
...och de HAR axeltätningar. Svenska bilar med AC problem är just de 0,25 jag talade om.....

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: VIKTIGT OM INSTALLATION
« Svar #7 skrivet: 21 juni 2006, 01:28:56 »
.....eller kanske en vanlig kylskåps kompressor som gick på 12v likström. :)
Jättefin ide, dessvärre är bil-ac av ganska hög effekt, gissningsvis 3++kW. Ingen vill vänta 20 minuter på kylan.
3kW / 12V = 250A (!!!!!)
Den strömmen måste då komma ifrån generatorn som måste tre till fem dubblas i storlek effektmässigt mot nuvarande = sanslöst dyrt för kund.
« Senast ändrad: 21 juni 2006, 01:41:07 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad SaabAero

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: VIKTIGT OM INSTALLATION
« Svar #8 skrivet: 27 juli 2006, 09:28:19 »
Det är bara en tidsfråga innan det blir eldrivna AC-kompressorer på bilar, dock inte med 12Volt utan mer troligt 48Volt. Fördelar med eldrift är många och en av dom största är att kompressorn blir lättare att placera samt att man höjer driftsäkerheten på bilmotorn när man plockar bort en felkälla (AC-kompressorn)

Det jobbiga med att höja spänningen är det behövs många nya komponenter för detta :)

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: VIKTIGT OM INSTALLATION
« Svar #9 skrivet: 27 juli 2006, 10:31:16 »
Det är bara en tidsfråga innan det blir eldrivna AC-kompressorer på bilar, dock inte med 12Volt utan mer troligt 48Volt. ...
...Det jobbiga med att höja spänningen är det behövs många nya komponenter för detta :)
Dessvärre förändras inget iom att man ändrar driftsspänningen, fortfarande måste man antingen dimensionera om befintlig generator(säg ca 0,8kW) till 3kW++ eller så måste man kompletera med en extra generator på 3kW.

Höja eller sänka DC spänningen är inte så dyrt(på lite större volym än 1st), inte särskilt komplicerat(om man behärskar elektronik). Kan genomföras med en DC-DC omvandlar styrkrets(ca 30kr) lite småkrafs komponenter (200kr) transistorer (150kr) transformatorer (300kr) kopparwire (100kr) kylfläns (200kr) fläkt (59kr) (allt ex. moms iofs).
Detta är om man inte jagar priser utan rakt av accepterar elfas priser.
En TILLVERKARE betalar kanske 1/5 till 1/10-del av detta för att producera samma manick.
Muahaha  >:D denna tingest kan dock spy ut störningar som säkert går att detektera i ifrån rymden om den inte kapslas in i ett alu-skal.

Det billigaste måste nog vara en slags "axel-lös" överföring av kraften till en hermetiskt insluten kompressor.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad intr 10

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: VIKTIGT OM INSTALLATION
« Svar #10 skrivet: 27 juli 2006, 11:54:01 »
detta kommer aldrig att hända ( alltså att ändra från remdrift till annan drift) eftersom miljötänkandet inte kommer att slå igenom! Marknaden är för liten!!?? / kontra kostnaderna. Kanske en exklusiv miljöbil men inte när det gäller de stora massorna.

Utloggad SaabAero

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: VIKTIGT OM INSTALLATION
« Svar #11 skrivet: 27 juli 2006, 23:06:53 »
Det som lockar bilindustrin i detta fallet är inte miljöbiten utan man är mer ute efter att fritt kunna placera kompressorn var man vill i bilen. Det är trångt under huven idag och inte alltid så lätt att placera en stor kompressor som dessutom måste sitta i linje med drivremmen.


Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: VIKTIGT OM INSTALLATION
« Svar #12 skrivet: 28 juli 2006, 11:11:38 »
...Det är trångt under huven idag och inte alltid så lätt att placera en stor kompressor som dessutom måste sitta i linje med drivremmen...
Tror att AirCon-pumpen är mindre än en 3kW generator. Kylrören mellan kompressorn<->AC är även dom smalare än en kopparkabel modell 250Ampere.

Fast om man går upp i spänning så blir ju kopparkabeln smalare till slut. Säg att man monterar en generator på 48V 3kW = 62,5A det drar man normalt med en kabelarea på 16mm2, med isolering å sånt brukar den landa på ca 8mm i ytterdiameter.

För det vore ju pantat att ha en biffig 12V generator bara för att sen omvandla 3kW till 48V, då är det enklare och mindre komplicerat att DC-DC omvandla 48V-> 12 på 1kW nivå.

Det blir komplicerat att ekonomiskt/praktiskt se igenom vad som är bäst:
1. remdrift > koppling > magiska magnet-kraft-länk manicken som påverkar den hermetiska pumpen på insidan
Fördel: ser billigt ut på pappret lite mer mekaniska delar, (borde) inte ta så mycket större volym än dagens lösningar.
Nackdel: kräver dock en helt ny typ av kompressor och kraft-överföringstänk som säkert går att bygga men har nå'n gjort det? testat det?

2. 12V generator till bilbatteriet "som vanligt", remdrift > koppling > 3kW generator > elsladd > hermetisk kompressor med el motor innuti
Fördel: Alla detaljer finns redan "på hyllan" (se ev. problem med hermetisk kompressor lite längre ned) går att i efterhand komplettera en icke AC-bil med AC.
Nackdel: Volym, du har både en elmotor och en generator "extra" som upptar plats i bilen, priset på generatorn är säkert högre än en magnet-kraft-länk, en hermetisk kompressor är säkert mkt dyrare än en vanlig "axel-kopplad" dito. De hermetiska kompressorer jag kommit i kontakt med pallar inte riktigt av externa vibrationer som normalt förekommer i bilar

3. 48V(eller annan högre spänning) generator till bilens batteri och hermetiska kompressorn
Fördel: Lite billigare än alt. 2, lite mindre volym under huven än alt. 2
Nackdel: Kunden måste innan bilköpet bestämt sig för en bil MED eller UTAN ac, det blir dyrt att bygga om den senare, motorn tvingas hela tiden dra runt på en enorm generator var sig det är AC-drift eller inte. När generatorn går sönder blir kunden riktigt riktigt fattig och arg. De hermetiska kompressorer jag kommit i kontakt med pallar inte riktigt av externa vibrationer som normalt förekommer i bilar.

Pja.. så ser jag på det... just nu.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35470
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VIKTIGT OM INSTALLATION
« Svar #13 skrivet: 28 juli 2006, 18:10:55 »
Har för mig att jag läst någonstans att bilindustrin räknar med spänningar på >100 volt inom några år i bilarna.

Bra för många saker, t.ex AC, hybriddrift, styrservo + alla andra elektroniska snabba pryttlar på en modern bil.

Batteridrift/hybrid-drift tror jag kommer att bli stort, detta oavsett drivmedel, bensin, diesel, gas eller etanol.

Så länge elen är billigare än bensin/diesel/gas eller etanol så kommer det att vara lockande med eldrivna bilar - mer eller mindre i alla fall. Problemet som jag ser det är värmen... På vintern!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Huddinge

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VIKTIGT OM INSTALLATION
« Svar #14 skrivet: 28 juli 2006, 21:53:43 »
Problemet som jag ser det är värmen... På vintern!

Man får köra värmepumen (AC´n) så långt det går och sedan spetsa med olja när det blir för kallt  :)
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/år
Garage: 900 kWh/år
Antal starter: 11,5/dygn

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!