0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bara så att vi pratar om samma sak:Det är väl kWh/h som avses, inte kW?Och tariffen är väl indelat i heltimmar för alla som implementerat detta idag?15-minuters mätvärden kommer, men först får vi invänta den 1:a januari 2027.
Mtp att effekttariffen baseras på det högsta uttaget av effekt så är det kwvärdet som efterfrågas.
Det har jag i alla fall inte sett någonstans, intressant?Vilket bolag är det i så fall, som baserar tariffen på högsta toppen av antal kW, och inte kWh/h?
Högsta genomsnittliga effekt över 60 (senare 15) minuter är väl det alla bolag ska/eller kommer att fakturera efter?Precis så som de gör idag/har gjort tidigare men då genom en fast säkringsavgift som te x 16, 20, 25 ah och så vidare.Så högsta uppmätta effektuttag över 15 eller 60 minuter under de tre högsta 15 eller 60 minutrarna ligger till grund för effekttariffen.Det är väl effektutjämning över tid de vill komma åt, eller har jag missförstått hela upplägget?För tanken måste väl ändå vara att det "premieras" att man ska ha ett jämnt effektbehov över dygnet?
Ja, det är min uppfattning.Men då är det inte kW som egentligen är intressant, utan kWh/h.Och många bolag har även en differentiering när på dygnet det sker, och en del verkar vänta ett tag med att införa modellen.
Det är kWh/timme som räknas och inget annat. Det finns jnte heller några beslut om att mäta över en kvart istället. Egentligen tror jag det är fritt för elnätsbolagen att göra hur de vill, men jag har inte hört talas om något elnät som mäter annat än kWh per hel timme och har inte heller hört talas om något elnät som har uttalade planer på att mäta effektavgiften över en kvart istället.
Utan batteri är det svårt att komma ner så mycket mer än runt 1.5 kW. Matlagning tar ju sitt och om man inte konsekvent lagar mat centrerat runt hel timme så är det svårt att pressa det jättemycket.Den jvot du räknnade fram kan ju visa på dålig anpassning efter effektavgiften, men kan likaväl visa på bra energibesparning med låg förbrukning utöver matlagning.
Precis, och för att förtydliga prisökningen med införande av effektavgift. I mitt fall vid sommarstugan (Ellevio) kostar effektavgiften 81,25 kr/kWh under 3 timmars snitt för en kalendermånad. Avgiften tas ut från första Wh men som Rdx skriver blir förbrukningen troligtvis 1,5 kWh i snitt under 3 timmar och då blir avgiften 1,5 kWh x 81,25 kr/kWh = 122 kr/månad. Samtidigt har nätavgiften för mina 3x16 A höjts med 20 kr/månad (från 345 kr till 365 kr) medan överföringsavgiften sänkts med 23,75 öre (från 30 öre/kWh till 6,25 öre/kWh) vilket för min förbrukning i stugan om 100 kWh i månaden innebär en sänkning med 24 kr i denna del. Totalt blir alltså nya avgiften per månad till nätägaren ("nätavgiften") alltså för min del 345 kr + 122 kr + 20 kr - 24 kr = 463 kr mot tidigare 345 kr + (100*0,30)= 375 kr. En ökning med 463 kr - 375 kr = 88 kr eller 463/375= 23 %. Om sen den uttagna effekten är högre blir den "totala nätavgiften" ännu högre. Som jämförelse kan anges att "märket" för löneökningar är 3,4 % för år 2025.