Tidigare har jag till sommarstugan i Dalarna alltid stängt inkommande vatten från egen pump och öppnat alla blandare m.m. samt blåst rören med kompressor och fyllt glykol i toan.
Efter kommunal VA anslutning (krav grrrr!) för några år sedan har jag stängt serviskranen vid tomtgräns samt stängt båda ventilerna på konsolen, såväl före som efter mätaren.
- Sen har jag rörisolering utanpå och frostskyddkabel i inkommande vattenledning ut från stugan, ner till frostfritt djup, 160 cm tror jag det är, och därutöver ytterligare några meter mot serviskranen.
- Runt mätaren har jag frostskyddskabel och utanpå detta isolermatta.
Jag har fortsatt att blåsa rören och fylla glykol i toan
Temperaturen i stugan har jag vintertid satt till 8-10 grader med hjälp av radiator och utanpå inkommande vattenledning och mätare har temperaturen varit 25 grader
(kan inte få in tempgivare i ledning eller mätare, därför lite extra temperatur.)Nu efter installation av LLVP tänkte jag vara mer i stugan och då lätta på (skippa) några moment. Främst strunta i att stänga serviskranen för marken kan vintertid ligga typ 150 cm under snön. Dessutom strunta i att stänga ventilerna före och efter mätare, strunta i att blåsa rör och fylla toan med glykol. Kort och gott bara ha allt igång och köra med frostskyddskablar och LLVP på +15 grader.
Har någon av er några kommentarer, så tas de tacksamt emot.
Visst ja, jo jag får också luft i systemet men det är väl naturligt med tanke på att jag blåst rören på vatten...