Hej alla,
Jag har en vedanläggning bestående av en Baxi Innova 50kW som eldas mot tre acktankar om totalt 4,6m3. Anläggningen betjänar ca 250m2 yta, vilket funkar mycket bra. Då vi ibland har tidsbrist för eldning, men också behöver resa iväg under vintertid och det är inte alltid möjligt att hitta en "eldare" funderar jag starkt på att utöka anläggningen med en LV-pump vars syften är följande:
- Ombesörja ekonomiuppvärmning av huset när vi är bortresta för att förhindra frostkador på vattenledningar
- Även kunna fungera som en alternativ uppvärmningskälla under kortare perioder av tidsbesparingsskäl
- Den behöver inte värma upp färskvatten, då detta sker med hjälp av en varmvattenberedare
Med vedeldning kommer vi lätt upp i 25-26C inomhus oavsett rådande utomhustemperatur, men med VP finner jag 19-20C som tillräckligt då den endast används som alternativ uppvärmningskälla.
När jag konstruerade vedanläggningen monterades det totalt 31 radiatorer på två stammar (varav endast en bråkdel används idag då jag shuntar in 80C), men detta beslut grundar sig på beräkningar för systemtemperaturen 55/45C. Huset har en källarvåning samt en bottenvåning.
Då jag inte vill köra en LV-pump mot 4,6m3 ackumulatorvolym antar jag att en mindre arbetstank behöver införskaffas. Radiatorkretsens totala volym ligger omkring 200l, så jag har följande frågor:
- Hur stor arbetstank behöver jag för att pumpen ska jobba optimalt mot husets radiatorkrets?
- Finns det något rekommenderat kopplingsschema att enkelt koppla om uppvärmningskällor i användarfall som denna? Tanken är inte att växla värmekälla flera gånger om dygnet, utan snarare med några dagars intervaller.
- Slutligen, hur stor LV-pump rekommenderas för uppgiften ovan för att få ut en innetemperatur på åtminstone 19-20C? Med det sagt så behöver det inte vara lika varmt i hela huset.
Edit: Som referens har jag tittat på LV-pumpen nedan.
https://outl1.se/luft-vatten-varmepump-26-kw-klarar-30-c-smart-inverter-system-wifi-stod