Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Milkostnad med elbil?  (läst 5054 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jisse

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 690
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Milkostnad med elbil?
« Svar #30 skrivet: 23 maj 2025, 20:56:57 »
Räknade lite snabbt på vad Corollan jag köpte begagnad för 15 år sedan kostat per mil under dessa 15 år och de 15750 mil vi har kört med den under dessa år.

Inköpspris: 35000 kr

11340 liter bensin a' 20 kr (högt räknat literpris): 226800 kr

3 omgångar sommardäck: 9000 kr

3 omgångar vinterdäck: 9600 kr

Underhållsservice/rep på verkstad: 16000 kr

Service i egen regi (olja, filter, övriga vätskor, bromsbeläggsbyten osv) 7500 kr

Total kostnad 303900 kronor

303900 kronor/15750 mil = 19,29 kronor/mil.


Aldrig haft ett driftstopp eller annat driftsproblem under alla mil och år.

Men visst, det är en "tråkig" bil, men med oslagbar driftssäkerhet och snabb tanktid, framförallt behövs det ingen "kringutrustning" för att hålla nere driftskostnaderna för energipåfyllnad, service kan göras själv på det allra mesta.


Så allt handlar väl om vad man vill ha och vad man kan tänka sig att betala för det man vill ha eller anser sig behöva för att transportera sig från punkt A till punkt B, och tycker man dessutom att bilar är roligt, ja då är ju kanske det också värt en del pengar det också.

Ops, kom på jag glömt räkna in skatt och försäkringskostnader, återkommer med korrektion på dessa..


Det tillkommer 48000 kr för skatt och försäkringskostnader, totalsumman landade på 351900 kr, fördelat på 15750 mil innebär det en milkostnad på 22,34 kr/mil.
« Senast ändrad: 23 maj 2025, 21:04:01 av Jisse »

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1396
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
SV: Milkostnad med elbil?
« Svar #31 skrivet: 23 maj 2025, 21:05:05 »
Går inte att beräkna om man inte vet vad man ska räkna på  ;)
60 öringen försvinner nu till nyår så det blir första ”smällen” för dom som säljer en hel del och har med det i kalkylen för solpaneler men är inget som påverkar milpris för elbil

Förvisso! Men som den sanna dysotopen så räknar jag alltid med bakslag!/Överraskningar ifrån de sk styrande! Med min livsfilosofi så blir man aldrig besviken :) Utan desto mer överraskad när det går åt det mer positiva hållet!  tummenupp



Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Milkostnad med elbil?
« Svar #32 skrivet: 24 maj 2025, 00:01:24 »
Hur tänker du väldigt få som vill åka runt i en gammal Volvo 850 bara hålla liv i ac på en sån är väl heltidsjobb

Grannen har en 945:a som nu är 27 år gammal. För ca 15 år sedan så så tömde jag AC-systemet, bytte torkfiltret, vacuumsög, fyllde på med spårvätska, rätt mängd och typ av olja och gas. AC:n fungerar fortfarande utan anmärkning. Är systemet bara tätt så fungerar det under lång tid.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1704
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Milkostnad med elbil?
« Svar #33 skrivet: 24 maj 2025, 06:57:31 »
Beg elbilen vi köpte i höstas har kostat oss ungefär 180kr/ mil. Mest kapitalkostnad, men det kunde varit högre om inte börsen fallit med 15%. Ingen service är gjord. Lägger jag till två laddstolpar blir det lite mer.

Dieselbilen jag har har kostat runt 10 kr/ mil plus bränsle , så ungefär 20 kr/mil. Har haft tur med låg värdeminskning, borde nog normalt varit runt 30 kr/mil.

Är man pensionär kan man ofta ha en äldre standardbil stående i varmgarage 6 dagar per vecka, då åldras och slits den inte så mycket, blir ju ganska billigt.☺️, milkostnaden inte så relevant
« Senast ändrad: 24 maj 2025, 07:21:37 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 851
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Milkostnad med elbil?
« Svar #34 skrivet: 24 maj 2025, 07:31:06 »
Om man som vi bor på landet och behöver bilen dagligen så är en gammal bil från förr inget alternativ. Jag kör 3500 mil/år och min fru 2500 mil/år. Det täcker all normal körning.

Vi ha tidigare haft riktigt gamla bilar båda två men den tiden är förbi. Min Mitsubishi köpt ny 2014 av min fru och behåller jag så länge den inte börjar kosta mig dyra reparationer. Jag klara det mesta själv men väljer reparation på verkstad om jag inte anser veta vart felet ligger. Har slutat prova mig fram.

För oss är det rent praktiskt och bekvämt att ha fungerande fordon. Buss är inget alternativ.

Vi har råd utan att det påverkar vår ekonomi nämnvärt.

Fruns elbil har rullat felfritt i 2 år och hon är sjuk nöjd med den.

Elbil funkar klockrent som vardagsbil och är bättre än diesel/bensin vintertid. Hojta till om ni upplever annat.

Ska man jämföra en ny elbil så ska man mäta mot en ny annan bil. Dra upp gamla bilar från förr är inte relevant.

Jag har en bil från -75 hemma också. Har även haft en från -54. Inget man kör 3500/mil per år med.

Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad DennisCA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 138
  • Karma +0/-0
SV: Milkostnad med elbil?
« Svar #35 skrivet: 24 maj 2025, 07:50:48 »
Jag bor på landet och en gammal bil är exakt vad som behövs. Ser man runt sig är det många äldre bilar. De flesta har inte råd med nytt skräp som börjar få diverse dyra fel efter 10-15 år då bilarna man köper oftast är 10 som nyast. Blir bara värre med tiden så bilar gjorda efter 2010 går oftast bort. Ska de va elbil får man nog göra en egen konvertering.
« Senast ändrad: 24 maj 2025, 07:52:44 av DennisCA »

Utloggad Jisse

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 690
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Milkostnad med elbil?
« Svar #36 skrivet: 24 maj 2025, 07:53:21 »
Om man som vi bor på landet och behöver bilen dagligen så är en gammal bil från förr inget alternativ. Jag kör 3500 mil/år och min fru 2500 mil/år. Det täcker all normal körning.

Vi ha tidigare haft riktigt gamla bilar båda två men den tiden är förbi. Min Mitsubishi köpt ny 2014 av min fru och behåller jag så länge den inte börjar kosta mig dyra reparationer. Jag klara det mesta själv men väljer reparation på verkstad om jag inte anser veta vart felet ligger. Har slutat prova mig fram.

För oss är det rent praktiskt och bekvämt att ha fungerande fordon. Buss är inget alternativ.

Vi har råd utan att det påverkar vår ekonomi nämnvärt.

Fruns elbil har rullat felfritt i 2 år och hon är sjuk nöjd med den.

Elbil funkar klockrent som vardagsbil och är bättre än diesel/bensin vintertid. Hojta till om ni upplever annat.

Ska man jämföra en ny elbil så ska man mäta mot en ny annan bil. Dra upp gamla bilar från förr är inte relevant.

Jag har en bil från -75 hemma också. Har även haft en från -54. Inget man kör 3500/mil per år med.

Samma här med boende på landet, ingen kollektivtrafik osv, anser dock att peak of performance ifråga om bilar är passerad, den var mellan mitten, slutet av 80-talet och fram till milleniumskiftet, sedan har det bara varit kosmetiskt lull, lull och sämre hållbarhet, kort sagt har ekonomerna fått större inflytande än vad ingenjörerna har haft därefter.

Inga större problem att ha lägre driftskostnader med en ny fossildriven bil i jämförelse med en eldriven dito, det beror mest på i vilket land man bor, och om man har ett oljeraffinaderi för framställande av petroleumprodukter som man slipper ifrån att betala skatt på producerad vara eller ej inräknad i kalkylen.  tummenupp

Sen är jag rätt övertygad om att det kommer kilometerskatt eller dylikt framöver, och då blir kalkylen en helt annan.

Men visst är det rätt häftigt och innovativt med eldrift på elbilarna, verkningsgraden är ju grym, men jag avvaktar än så länge, och de japanska riskokarna och det gamla tyska landsvägsloket som finns i hushållet förnärvarande verkar ha potential att kvarstanna tills det klarnar i de frågetecken jag har inför bilbyte, tills dess får andra ta värdetappet.  .,;-

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 4048
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Milkostnad med elbil?
« Svar #37 skrivet: 24 maj 2025, 08:33:11 »
Förvisso! Men som den sanna dysotopen så räknar jag alltid med bakslag!/Överraskningar ifrån de sk styrande! Med min livsfilosofi så blir man aldrig besviken :) Utan desto mer överraskad när det går åt det mer positiva hållet!  tummenupp

Du resonerar som en riktig närking. Välkommen till gnällbältet, Tyke. Här blir det bara värre för varje dag.
Bor i Örebro/Närke.

Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installerad sept 2024

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19390
  • Karma +15/-15
SV: Milkostnad med elbil?
« Svar #38 skrivet: 24 maj 2025, 09:14:57 »
Grannen har en 945:a som nu är 27 år gammal. För ca 15 år sedan så så tömde jag AC-systemet, bytte torkfiltret, vacuumsög, fyllde på med spårvätska, rätt mängd och typ av olja och gas. AC:n fungerar fortfarande utan anmärkning. Är systemet bara tätt så fungerar det under lång tid.
Om det är tätt ja. Jag hade en 945 turbo -91 för ca 25 år sen och den bilen vart det jäkligt dyrt att hålla liv i ac på. Aluminium rör som inte tålde salt dvs svensk vinter har jag för mig var en del av felen visserligen var inte resten bilen särskilt rosttålig heller men den var bra att lasta barnvagn i.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Milkostnad med elbil?
« Svar #39 skrivet: 24 maj 2025, 09:33:09 »
Om det är tätt ja.
Detta gäller ju samtliga bilar med AC. Dessutom kör alla med rör av aluminium. Nya bilar blir äldre också fast inte så gamla som de blev förr.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1396
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
SV: Milkostnad med elbil?
« Svar #40 skrivet: 24 maj 2025, 10:22:13 »
Ä
Du resonerar som en riktig närking. Välkommen till gnällbältet, Tyke. Här blir det bara värre för varje dag.

 tummenupp
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1704
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Milkostnad med elbil?
« Svar #41 skrivet: 24 maj 2025, 10:35:05 »
Har räknat lite snabbt på vad vi kommer att få för milkostnad på den KIA EV3 vi köpt.
Priset var ca 500 000 kr, kanske lite mindre, men vi räknar på det.
Jag räknar att vi kör 2500 mil/år och kommer att köra den i 20 000 mil.
Det blir ett ägande i 8 år, eller mer.
Känns inte orimligt.
OM jag räknar med att bilen är helt värdelös efter 8 år så blir milkostnaden 25 kr/mil.

Vi skapar egen el, så jag räknar med mer eller mindre gratis el 7 månader/år eller 58% av tiden, det blir 1458 mil/år.
Resterande 1041 mil räknar jag med samma snittkostnad för elen som jag haft sedan juni 2022 (bara bra statistik sedan dess)
51 öre/kWh.
Än så länge verkar bilen dra 1.8 kWh/mil, men jag räknar med 2 kWh/mil när vi måste betala för elen, känns rimligt.
Det blir 102 öre/mil i 1041 mil/år, eller 1062 kr/år.
Med 2500 mil/år i körsträcka ger det ett snittpris på 0,425 kr/mil.

Försäkring 1490 kr/år ger 0,6 kr/mil.
Skatt 360 kr/år blir 0,15 kr/mil.
Service i 8 år eller 20 000 mil borde kosta i runda slängar 22500 kr eller 1.125 kr/mil
Däckbyten vart tredje år ger totalt 2 nya omgångar däck för ca 6000 kr/omgång.
Totalt ca 24 000 kr eller 1.2 kr/mil.

Bilen har 7 års garanti, så med lite tur ska det inte bli så mycket andra kostnader, men säg 10 000 kr på bromsar och annat slitage under årens lopp tillkommer kanske 50 öre/mil.

Om vi då summerar:

Värdeminskning 25 kr/mil
Skatt 0.15 kr/mil
Försäkring 0,6 kr/mil (kan nog bli mer efter tredje året, ca 2 kr/mil efter år tre)
Däck 1.2 kr/mil
El fölr laddningen: 0.425 kr/mil
Service 1.125 kr/mil
Slitagedelar 0.5 kr/mil.

Totalt blir det en milkostnad på 29 kr/mil.

Det kan bli lite mer när försäkringen stiger när vagnskadan är slut efter 3 år, men å andra sidan tror jag inte att bilen är värdelös efter 8 år heller, så max 30 kr/mil är rimligt att anta enligt min kalkyl ni alla fall.
Man kan ju undra hur många andra nya bilar bilar som kan presentera en så låg milkostnad på 8 år och 20 000 mil.

 dontknow

Ändrar min kalkyl lite för vår beg elbil vi redan köpt.

Vår milkostnad kan framöver bli liknande ovan, totalt runt 5 kr/mil. Osäkerheten är om det blir något fel på drivlinan efter att försäkringen upphört, efter 10 år eller 15 000 mil? Det är ju en viss risk man tar, men känner mej tryggare än med en asien/kinabil, de skall man nog möjligen bara leasa menar jag. Facit kommer så småningom.☺️
« Senast ändrad: 24 maj 2025, 11:36:49 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36049
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Milkostnad med elbil?
« Svar #42 skrivet: 24 maj 2025, 10:48:11 »
Jo, jag vet att man ska eller kan räkna med kapitalkostnad, men min erfarenhet är att det kostar rätt lika oavsett vilken bil man kör om man vill ha en skapligt fräsch bil på gården, för MIG är det inget alternativ att ha kvar pengarna jag sparat till bilbyten på banken istället, så det blir liksom fel enligt mitt sätt att tänka.
Alltså tänker jag bort kapitalkostnaden och ser på de rörliga kostnaderna istället.
Det var också det som gjorde att valet föll på en KIA elbil istället för en Volvo XC 60 plugin, eller en nästan ny Volvo EX40 (500 mil) som hade varit billigare att köpa än KIA:n.
Högre kostnader för däck, service, korta garantier och sämre räckvidd fällde avgörandet.
Hade säkert fått en komfortablare bil med mer status om jag valt en Volvo, men det är inte så viktigt för mig.

Visst det kanske blir lite billigare att köpa en 2-3 år gammal bil och byta efter 6 år när den är 8 år än att köpa nytt och byta efter 8-10 år.
Min erfarenhet är också att de nya bilar jag haft, och vårdat, har blivit kvar längre i familjen än de begagnade bilar jag köpt, så jag är inte ens säker på att det över tid blir dyrare att köpa nytt så länge man är nöjd med sitt val.

Köper man en populär modell med skapligt snygg design så är dessutom andrahandsvärdet högt, mina exempel på det är de Avensis vi haft, en Honda Civic, och nu tre stycken KIA Sportage på rad, de har alla varit väldigt eftertraktade när vi skulle sälja eller byta in, och tillhört de bilarna med allra lägsta värdeminskningen.

Jag har ju redan nu börjat spara till nästa bilbyte, en ny eller begagnad elbil till mig själv, den vi köpt nu kommer Sambon köra mest med, hon ränner till stan med paketen varje dag, hämtar barnbarnet på förskolan, och skjutsar sedan hem honom, det blir 7-8 mil/dag de flesta dagarna i veckan.
Själv håller jag mig mest i byn, men tar en tur till biltema och Jula i Luleå ett antal gånger/år för att bunkra upp på sånt jag gillar att köpa där.
Ett par lite längre resor/år blir det också, Haparanda (IKEA) och Jokkmokk t.ex.
I höstas utreddes min sambo för cancer (Det var inte det som tur var) och då blev det också ett antal resor till Umeå, 23 mil enkel väg, så förra året blev det nog rätt många mil på våra bilar.

PS, träffade Tyke här i Spanien förra veckan, och han är inte så "negativ" som det kan se ut i forumet, en trevlig prick.
Eller så är det bara jag som tycker att folk är trevliga om de tror på en snar undergång av världen som vi känner den, och att alla politiker är idioter.  ::)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3659
  • Karma +5/-11
SV: Milkostnad med elbil?
« Svar #43 skrivet: 24 maj 2025, 19:48:50 »
Eller så är det bara jag som tycker att folk är trevliga om de tror på en snar undergång av världen som vi känner den, och att alla politiker är idioter.  ::)
Det låter jättemysigt...  :)
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 851
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Milkostnad med elbil?
« Svar #44 skrivet: 25 maj 2025, 09:31:25 »
Allt man köper för att använda ska räknas till värde noll. Kan sträcka mig till att en fastighet kan undantagas.

Men rent generellt så hamnar att på soptippen/skroten ändå.



Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!