0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det beror ju på, vi förbrukar runt 100 kWh/dygn som mest, och sällan mindre än 30 kWh/dygn.Det finns de som klarar sig med mycket mindre än så förstås, men vi kommer i alla fall ha 30 kWh batterier så vi kan klara oss hela dygn under delar av året, primärt innan och efter vi värmer poolen, och när huset inte kräver nämnvärt med värme.För oss är maj och september de månader vi förbrukar som minst, och solcellerna ger som regel mer än vi använder dessa månader.48_V system vet jag inget om, men det skulle väl vara vanligt om det vore gångbart kan man tycka.
Ca 4.8% avkastning på investerat kapital.Kanske lite sämre än börsen som brukar ligga på runt 7%, men jag har lyckats så dåligt på börsen att jag ligger lägre än så.
Helt menlöst att räkna på. Och jämföra en Volvo från -90 talet med en modern elbil. Tillåter mig att skratta. Skillnaden är som en telefonen med sladd och snurrskiva kontra en iPhone 15. Båda kan ringa.
Hur tänker du väldigt få som vill åka runt i en gammal Volvo 850 bara hålla liv i ac på en sån är väl heltidsjobb dom var ju inte ens fin när dom var nya och nu är dom för nya för att vara fin som klassiker. Har aldrig räknat ut milkostnad på nått fordon vilken nytta gör det ? köpt det som jag haft lust med och eller behövts och som jag haft råd med för stunden och det oavsett om det gällt bil mc eller snöskoter.