Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Milkostnad med elbil?  (läst 3727 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35927
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Milkostnad med elbil?
« skrivet: 22 maj 2025, 13:58:07 »
Har räknat lite snabbt på vad vi kommer att få för milkostnad på den KIA EV3 vi köpt.
Priset var ca 500 000 kr, kanske lite mindre, men vi räknar på det.
Jag räknar att vi kör 2500 mil/år och kommer att köra den i 20 000 mil.
Det blir ett ägande i 8 år, eller mer.
Känns inte orimligt.
OM jag räknar med att bilen är helt värdelös efter 8 år så blir milkostnaden 25 kr/mil.

Vi skapar egen el, så jag räknar med mer eller mindre gratis el 7 månader/år eller 58% av tiden, det blir 1458 mil/år.
Resterande 1041 mil räknar jag med samma snittkostnad för elen som jag haft sedan juni 2022 (bara bra statistik sedan dess)
51 öre/kWh.
Än så länge verkar bilen dra 1.8 kWh/mil, men jag räknar med 2 kWh/mil när vi måste betala för elen, känns rimligt.
Det blir 102 öre/mil i 1041 mil/år, eller 1062 kr/år.
Med 2500 mil/år i körsträcka ger det ett snittpris på 0,425 kr/mil.

Försäkring 1490 kr/år ger 0,6 kr/mil.
Skatt 360 kr/år blir 0,15 kr/mil.
Service i 8 år eller 20 000 mil borde kosta i runda slängar 22500 kr eller 1.125 kr/mil
Däckbyten vart tredje år ger totalt 2 nya omgångar däck för ca 6000 kr/omgång.
Totalt ca 24 000 kr eller 1.2 kr/mil.

Bilen har 7 års garanti, så med lite tur ska det inte bli så mycket andra kostnader, men säg 10 000 kr på bromsar och annat slitage under årens lopp tillkommer kanske 50 öre/mil.

Om vi då summerar:

Värdeminskning 25 kr/mil
Skatt 0.15 kr/mil
Försäkring 0,6 kr/mil (kan nog bli mer efter tredje året, ca 2 kr/mil efter år tre)
Däck 1.2 kr/mil
El fölr laddningen: 0.425 kr/mil
Service 1.125 kr/mil
Slitagedelar 0.5 kr/mil.

Totalt blir det en milkostnad på 29 kr/mil.

Det kan bli lite mer när försäkringen stiger när vagnskadan är slut efter 3 år, men å andra sidan tror jag inte att bilen är värdelös efter 8 år heller, så max 30 kr/mil är rimligt att anta enligt min kalkyl ni alla fall.
Man kan ju undra hur många andra nya bilar bilar som kan presentera en så låg milkostnad på 8 år och 20 000 mil.

 dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 4032
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Milkostnad med elbil?
« Svar #1 skrivet: 22 maj 2025, 14:51:00 »
min son köpte nyligen en 3 år gammal elbil...som hade rasat med 70% av nyvärdet

körsträcka 4000 mil

batteriet måste vara laddat minst 15%...annars är det bärgning....det hände på motorvägen förra veckan

29 SEK/mil...........ska bli intressant att se ditt facit om 8 år
Bor i Örebro/Närke.

Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installerad sept 2024

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19344
  • Karma +15/-15
SV: Milkostnad med elbil?
« Svar #2 skrivet: 22 maj 2025, 15:20:45 »
Har räknat lite snabbt på vad vi kommer att få för milkostnad på den KIA EV3 vi köpt.
Priset var ca 500 000 kr, kanske lite mindre, men vi räknar på det.
Jag räknar att vi kör 2500 mil/år och kommer att köra den i 20 000 mil.
Det blir ett ägande i 8 år, eller mer.
Känns inte orimligt.
OM jag räknar med att bilen är helt värdelös efter 8 år så blir milkostnaden 25 kr/mil.

Vi skapar egen el, så jag räknar med mer eller mindre gratis el 7 månader/år eller 58% av tiden, det blir 1458 mil/år.
Resterande 1041 mil räknar jag med samma snittkostnad för elen som jag haft sedan juni 2022 (bara bra statistik sedan dess)
51 öre/kWh.
Än så länge verkar bilen dra 1.8 kWh/mil, men jag räknar med 2 kWh/mil när vi måste betala för elen, känns rimligt.
Det blir 102 öre/mil i 1041 mil/år, eller 1062 kr/år.
Med 2500 mil/år i körsträcka ger det ett snittpris på 0,425 kr/mil.

Försäkring 1490 kr/år ger 0,6 kr/mil.
Skatt 360 kr/år blir 0,15 kr/mil.
Service i 8 år eller 20 000 mil borde kosta i runda slängar 22500 kr eller 1.125 kr/mil
Däckbyten vart tredje år ger totalt 2 nya omgångar däck för ca 6000 kr/omgång.
Totalt ca 24 000 kr eller 1.2 kr/mil.

Bilen har 7 års garanti, så med lite tur ska det inte bli så mycket andra kostnader, men säg 10 000 kr på bromsar och annat slitage under årens lopp tillkommer kanske 50 öre/mil.

Om vi då summerar:

Värdeminskning 25 kr/mil
Skatt 0.15 kr/mil
Försäkring 0,6 kr/mil (kan nog bli mer efter tredje året, ca 2 kr/mil efter år tre)
Däck 1.2 kr/mil
El fölr laddningen: 0.425 kr/mil
Service 1.125 kr/mil
Slitagedelar 0.5 kr/mil.

Totalt blir det en milkostnad på 29 kr/mil.

Det kan bli lite mer när försäkringen stiger när vagnskadan är slut efter 3 år, men å andra sidan tror jag inte att bilen är värdelös efter 8 år heller, så max 30 kr/mil är rimligt att anta enligt min kalkyl ni alla fall.
Man kan ju undra hur många andra nya bilar bilar som kan presentera en så låg milkostnad på 8 år och 20 000 mil.

 dontknow
Fick du solpanelerna gratis eftersom den elen inte kostar nånting ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2581
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Milkostnad med elbil?
« Svar #3 skrivet: 22 maj 2025, 18:29:42 »
Lite glädjekalkyl över det tycker jag nog.
Kapitalkostnad finns
Service kostar allt lite mer än så
Sedan borde försäkringen vara betydligt dyrare efter tre år
Vinterdäck
Tvätt, spolarvätska

Med det sagt kan jag ge dig kostnaden för min Mustang som köptes 2018 och såldes 2024 efter 6 år och 5000 mil.
Kapitalkostnad 50000:-
Värdeminskning 65000:-
Försäkring 25000:-
Skatt 12000:-
Service 30000:-
Däck 12000:-
Tvätt mm 5000:-
Reparationer 0:-
Bränsle 85000:-
Summa 284000:- eller 57:- per mil eller 4700:- per månad

Tur att värdeminskningen är minimal.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2581
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Milkostnad med elbil?
« Svar #4 skrivet: 22 maj 2025, 18:40:18 »
Betalar du ingen elskatt? 51 öre låter extremt.

Jag hade räknat så här på en EV3 under 8 år och 20000 mil

Värdeminskning så som du valde 500000:-
Kapitalkostnad 40000:-
Försäkring 45000:-
Skatt 3000:-
Däck 30000:-
Service 30000:-
Tvätt mm 10000:-
Bränsle 50000:-

Summa 708000:- eller 35,40:- per mil eller 7375:- per månad

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13350
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Milkostnad med elbil?
« Svar #5 skrivet: 22 maj 2025, 20:49:08 »
Bara skatt, elcertifikat och handlarens påslag blir väl typ 51 öre med moms? Jag får inte ihop kalkylen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3634
  • Karma +5/-8
SV: Milkostnad med elbil?
« Svar #6 skrivet: 22 maj 2025, 22:39:55 »
Bara skatt, elcertifikat och handlarens påslag blir väl typ 51 öre med moms? Jag får inte ihop kalkylen.
Har man så mycket paneler att man producerar mer än man konsumerar och elpriset ligger nära noll, som det ofta gör på dagarna nu, så blir laddningen så gott som gratis.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Jisse

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 685
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Milkostnad med elbil?
« Svar #7 skrivet: 23 maj 2025, 00:02:44 »
Jag funderar på hur man bör räkna kwhpriset på egenproducerad el?

Antalet producerade kwh/totala kostnaden på installation + inköpskostnad + underhållskostnad = gratis el först då man passerat denna investerade summa?

Dvs kostar solcellerna + övrig solcellsutrustning 200.000 kronor så är elen "gratis" först då man producerat och nyttjat + sålt el för en kostnad av 200.000 kronor, den första kwh'en är ju den dyraste, sen blir det billigare per kwh ju fler kwh man lyckas få ut ur cellerna innan de skrotas pga livslängden upphör.

Vad får man "ut" i kronor och ören ur varje kw solpanel per år?

Klart är att energikostnaden blir lägre om man tankar med el än med fossilt bränsle om man har celler som betalat sig sett till inköpspriset, samma lika då elbilen är "avskriven", men det kräver ju också en insats på kanske 650 - 700.000 kronor innan man kan börja räkna ner mot "noll" i driftskostnad för en elbil för 500.000 + solceller för 150 - 200.000 kronor.

Sen kanske man behöver installera även större batteripack för att kompensera den effekt elbilen har för att möjliggöra högre andel egenförbrukning av egenproducerad el för att kunna köra övriga hushållsmaskiner på annan tid, värma varmvatten osv utan att "straffas" av högre effekttariff osv, parametrarna är många, men man kan konstatera att det kostar på numera att leva "billigt".

Allt beror på hur man räknar och hur långt man vill dra variablerna.
« Senast ändrad: 23 maj 2025, 00:08:26 av Jisse »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35927
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Milkostnad med elbil?
« Svar #8 skrivet: 23 maj 2025, 07:52:03 »
Ni tänker annorlunda än vad jag gör.
Jag har investerat sparade pengar, och räknar inte det som en kapitalkostnad, utan som en form av avkastning i form av just lägre rörliga kostnader.
Avkastningen ligger någonstans mellan 3 och 5% i dagsläget men stiger om elen blir dyrare och sjunker om elen blir gratis.
Hur som helst så sparar vi i runda slängar 28 000 kronor/år bara på diesel, så bara där ligger man ju på nästan 3% avkastning bara på det, lägg till detta ca 400 000 kr avkastning på 200 000 investerat i värmepumpar under årens lopp, där har man haft grovt räknat 10% avkastning på kapitalet, ännu mer initialt då första investeringen faktiskt bara låg på drygt 70 000 kr, och utbytet av pumpen kostade 102 000 kr, så summan om man ska vara korrekt är 172 000 kr, inte 200 000 som jag avrundade till.
Räknar med att värmepumpen sparat ca 20 000 kWh/år och att elpriset varit 1 krona i snitt, kanske lite för högt i och för sig, men jag ligger i alla fall inte helt galet.
Sedan jag bytte till tibber så betalar jag avgjort mindre för elen i alla fall.
Sedan bytet 2022 har snittpriset inklusive skatter och tibbers påslag varit 64 öre, senaste året 30 öre, 51 öre är någon form av genomslag då 2022 var väldigt dyrt, och det kostar ännu mindre än 30 öre senaste tiden.
Jag räknar inte in de fasta kostnaderna hos Piteå energi, men skulle jag göra det så ökar ju avkastningen på värmepumpen också dramatiskt. Vi betalar i runda slängar 1200 kronor/månad till Piteå energi, bara fasta kostnader och moms.

Har gjort en uppdaterad beräkning:

Värdeminskning 406 000:- (vi betalade allt som allt 506 000 kr och jag tror den är värd ca 100 000 om 8 år.)
Kapitalkostnad 0
Försäkring 30 000:- (Kan bara utgå från de uppgifter jag fått av försäkringsbolaget, kan förstås bli dyrare framöver, men detta bygger på de siffror jag faktiskt fått.
Skatt 2880:-
Däck 24000:- (innefattar två omgångar sommar och vinterdäck, byte vart tredje år, faktiska priser i dagens penningvärde.)
Service 22500:- (Enligt säljarens uppgift, 2500 kr var 3000:e mil, 5000 kr vart 3000:e mil, 6 service på 8 år)
Tvätt, bromsar mm 10000:-
Bränsle 8500:- Jag tror min beräkning är skapligt korrekt om man inte räknar in kapitalkostnaden som en kostnad utan ser investeringarna som ett sparande med avkastning.

Summa 493880:- eller 24,7:- per mil eller 5144:- per månad

Värdeminksningen är rätt avgörande, och jag sålde ju just en 14 år gammal Kia sportage som gått 13 000 mil för 107 000 kr, så nog tror jag att jag om 8 år får 100 000 för EV3:an om den fungerar.

Om jag räknar bara på bränsle och elbesparingen så blir det
28 000 kronor i diesel, och ca 10 000 kronor på elkostnaden, räknar då att vi förbrukar ca 20 000 kWh mindre med värmepump och solceller än vi annars skulle gjort, troligen är besparingen större, men det är svårt att veta.
De senaste 20 åren har vi ökat bruttokonsumtionen av el, samtidigt som vi investerat i värmepump och solceller, vi förbrukar idag ca 20 000 kWh mindre än vårt högsta år som låg på 32 000 kWh innan alla investeringar startade.
Sedan dess har vi skaffat spabad, infravärmare, höjt temperaturen i poolen, och har en pooltäckning som inte sparar lika mycket energi som den första gjorde.

Nåväl 38 000 kronor/år är det minsta vi sparar på investeringarna.

Värmepumpar 172000 kr
Bil 406000 kronor
Tak, solceller och batterier totalt 251 000, ska man vara ärlig så ska 42 000 av dessa räknas bort då det avser reinvesteringar i taket som var 50 år gammalt. Alltså 209 000 kr.
Summa: 787000 kr
Ca 4.8% avkastning på investerat kapital.
Kanske lite sämre än börsen som brukar ligga på runt 7%, men jag har lyckats så dåligt på börsen att jag ligger lägre än så.
Att räkna bilens kostnader är ju också egentligen fel, visst är den dyrare än alternativen som går på bensin eller diesel, men inte mycket, så med rätta borde man bara räkna merkostnaden, och den är nog försumbar.

Allt kommer förstås bli dyrare i och med att inflationen gör sitt, skatten kan 5-dubblas, och elpriserna stiga till över 1 krona om det blir ett elområde och 80 öre som garanterat minimipris.
Stiger elpriset dramatiskt förbättras nog kalkylen.
Dieselpriset lär i alla fall nästan fördubblas innan 2030, så den delen av beräkningen kommer också att gynna mina beräkningar, och troligen öka värdet på elbilen om 8 år när alla fossilbilar exporteras till Afrika för lite och ingenting.

Med solceller och elblsladdare borde husets värde också stiga, så det finns många faktorer man kan räkna in, men en payoff-tid på 10-20 år känns rimligt, skulle jag sälja huset innan billaddaren, solcellerna och batterierna tjänat ut är nog kalkylen kanske ännu bättre än så.

Hade jag inte gjort några av dessa investeringar hade jag knappast haft mer på banken, värmepumpen för 20 år sedan har ju lagt grunden till att jag kunnat spara pengar och få avkastning på dem, som sedan använts för att investera i solcellerna och elbilen...

Och jag ser det mesta som en typ av pensionsföräkring, som ger mig låga rörliga kostnader när jag blir gammal och gaggig.
« Senast ändrad: 23 maj 2025, 08:09:56 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13350
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Milkostnad med elbil?
« Svar #9 skrivet: 23 maj 2025, 08:13:08 »
Jag har sparat hundra miljarder som jag tänkte använda för att bygga ett kärnkraftverk. Då blir min elbil gratis att köra och jag sparar 10 000:- om året.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad nisse175

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 294
  • Karma +0/-0
SV: Milkostnad med elbil?
« Svar #10 skrivet: 23 maj 2025, 08:48:57 »
Det här med solceller och batteri, hur länge räcker ett normalt hembatteri för att driva normal förbrukning hemma?

Skulle man kunna använda 48V system istället för vanligt hemmabatteri?

Utloggad DennisCA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 138
  • Karma +0/-0
SV: Milkostnad med elbil?
« Svar #11 skrivet: 23 maj 2025, 09:41:45 »
Såhär räknade jag för min Volvo 850 från 1997 med 22,000 mil som jag köpte förra året.

-Inköp 20,000kr

-Försäkring 2,600 kr / året (trafikförsäkring + glas/bogsering och lite till, inte heltäckande)

-Skatt 2,600 kr / året

-Bränsle får bli en uppskattning men säg 2000 mil i året, den drar 0,8 enligt egna undersökningar, och bensinpriset är ungefär runt 18,50kr här i medeltal, en räknare säger det kostar mig 29,600 kr i året. Jag får dock dra av mycket av detta på skatten eftersom det är 90% arbetsresor men ids inte räkna med detta, det blir så luddigt annars.

Än så länge är jag upp i 27,50kr per mil.

Reparationerna och service då, det är väl det som kan börja kosta. Dock gör jag allt själv. Jag har nyss skaffat bilen så jag gjorde en ganska stor motorservice där jag bytte kamrem, alla vätskor m.m.
-Motorolja 350kr
-Kylvätska 350kr
-Kamremskit med ny vattenpump 1400kr
-Batterivatten till kylvätskan 150kr
-Rotor 300kr
-Tändstift 500kr
-Fördelarlock 650kr
-Tändkablar 650kr
-Insugspackning 80kr
-Ny kupéfläkt 400kr (kom sen fram till fläkten hade inget fel, löskontakt, så jag har en i reserv nu)

4830 kr, förmodligen tillkommer det en massa småsaker jag inte tänkt på, jag har tillverkat några nya delar i plåt men hade den plåten redan, oklar hur jag ska räkna sånt, så säg 6000kr. Så nu är jag på cirka 30,40kr / milen.

Detta blir då årskostnade för första året jag äger den. Vem vet dock det kan komma nya utgifter än. Men de servicekostnader jag lägger ut på den kan slås ut över en längre tid också.

Jag vet inte om man kan prissätta det faktum det är en riktig bil, som ser ut som en bil ska se ut.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35927
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Milkostnad med elbil?
« Svar #12 skrivet: 23 maj 2025, 10:04:02 »
Det här med solceller och batteri, hur länge räcker ett normalt hembatteri för att driva normal förbrukning hemma?

Skulle man kunna använda 48V system istället för vanligt hemmabatteri?

Det beror ju på, vi förbrukar runt 100 kWh/dygn som mest, och sällan mindre än 30 kWh/dygn.
Det finns de som klarar sig med mycket mindre än så förstås, men vi kommer i alla fall ha 30 kWh batterier så vi kan klara oss hela dygn under delar av året, primärt innan och  efter vi värmer poolen, och när huset inte kräver nämnvärt med värme.
För oss är maj och september de månader vi förbrukar som minst, och solcellerna ger som regel mer än vi använder dessa månader.

48_V system vet jag inget om, men det skulle väl vara vanligt om det vore gångbart kan man tycka.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 3111
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Milkostnad med elbil?
« Svar #13 skrivet: 23 maj 2025, 10:05:30 »
Om man ska ladda bilen hemma då solen lyser och elpriset är 0, hur tar man sig då till arbetet?

Jag skulle behöva ett 2kWh batteri för att klara av natten.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad nisse175

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 294
  • Karma +0/-0
SV: Milkostnad med elbil?
« Svar #14 skrivet: 23 maj 2025, 10:06:34 »
Jo jag håller med, köpa för ny bil tycker jag ekonomiskt är bortkastat, jag servar så mycket jag kan själv och oljebyten mm blir ju relativt billigt. Tantens bekanta köpte en nyare bil där dom svor över servicekostnad, det blev en sån där lite större så det gick på en hel del så någonstans bortkastat kan jag tycka. Tror jag kan serva 6-8 ggr för samma kostnad typ.

Det jag skulle vilja investera i om jag hade plats är däckmaskin och balaseringsmaskin för dom börjar ta duktigt betalt om man kommer med egna däck för byte samt så kan de va bra att ha till däckgivarna som ger upp ibland och bråkar...

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!