0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hade besök av en försäljare idag, Och han rekommenderade en 93a till mitt hus. Det är ca 90m2 våning 1, =ca ca 50m2 våning 2. Har själv varit övertygad om att 123an är det bästa köpet, Men jag fick följande information idag. Om man har små rum, Så är det inte bra att ha en för stor pump, Då den får tillbaka den redan uppvärmda luften, Vilket dels innebär oren gång, Och någon mer nackdel som jag just nu glömt bort vad det var. Skall erkänna att det känns lite sådär att välja den mindre pumpen, Men hans förklaring lät väldigt logiskt när han berättade om luftflöden osv. Skall tillägga att jag har en liten konstig planlösning med utbyggnad utanpå den gamla hallen/ingången. Det är liksom två hallar, Och den gamla hallen har en del vinklar och vrår vilket innebar att det blir svårt att få in luften på våning 1, Då det är lättare för varmluften att stiga upp i trapphuset till våning 2. Bor i Södra norrland ca 10 mil norr om Gävle. Vet ej vilken medeltemperatur vi har på vintern, Men det känns lite tunt med 93an, Speciellt med den placering som beslutades med tanke på lite annorlunda planlösning i huset.Någon synpunkt på små rum medelstort hus, 93 vs 123?Tack på förhand!
Hjälp med storlek av pump (fortsättnig)Kan tillägga att jag har ca 130 m2 och bor i Sundsvall.Har beställt 93'an men blir nu tveksam när jag läser dessa inlägg.Behöver support så jag vet om jag ska byta.Ingen som kan hjälpa till !!!