0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hur det går ekonomiskt på pappret på relativt nya anläggningar misstänker jag man kan styra själv allt beror ju på hur man lägger avskrivningarna. Jag tror inte tex Holmen eller SCA är korkade och dom satsar en del på vind tror nog dom har en hyffsat plan på hur det ska betala sig tillbaka.
SCA har sålt bort massor med vindkraft, Skellefteå kraft har gjort förlustavskrivningar på 100-tals miljoner, jag skulle säga att alla seriösa aktörer inser vad de gett sig in på och avvecklar så fort som möjligt.
Vart i från har du fått att SCA säljer bort vindkraft dom köper ju upp vindkraftsbolag och bygger egen vindkraft om inte jag missat nått helt. Även liknande bolag som tex Holmen tror ju på vindkraft fortfarande även om det knappast är lönsamt nu med de priserna som varit men det är ju inget annat heller.
Kom ihåg fel, de sålde sin vattenkraft, besinningslöst bortkastade pengar. Och nu investerar dom i vind för att blidka globalistmaffian och ESG- kramarna .För att dom har råd, och för att det skickar rätt signaler.Inte för att tjäna pengar.
Vart får du allt ifrån ? Tror du verkligen dom investerar 1.7 miljarder utan att ha en plan på att få återbetalning på det.? Finns det nånting SCA gör är det då inte bry sig om vilka signaler dom skickar har ju varit en hel del skriverier om deras skogsbruk senaste åren.
https://kvartal.se/artiklar/pengarna-borta-med-vinden/Har ingen insyn i deras styrelserum, men de är väl lurade som alla andra, eller så blir det gynnsammare för dem om de bygger på egen mark som redan är skövlad, eller att de räknat med elpriset de kan upphandla för sin industriproduktion, och ser att det går ihop.Jag har dock väldigt svårt att se hur de ska ha räknat när nästan ingen annan kan få lönsamhet.Möjligen kör även de med räntesnurror för att flytta vinst till det land de har verksamhet som är mest skattegynnad.Omöjligt att veta, men lönsamt har jag svårt att se hur de ska kunna få det.Möjligen kan det vara så att Norska Statkraft, som de samarbetar med, som har obegränsat med resurser, inte heller har tänkt att det ska bli lönsamtr, bara se bra ut - möjligen är det Statkraft som gör en dålig affär, och SCA en bra...Tror du att någon stor industri-producent de senaste 10 åren har kunnat undvika att drabbas av klimatalarmismen så tror jag du tror fel, det kan nog få kosta miljarder att få verksamheten att se bra ut, eller så har de helt enkelt bestämt sig för att de ska vara nettonoll, kosta vad det kosta vill.Idioti är vad det är, som bygger på myter, tycker det sammanfattas rätt bra i Karin Bångmans inlägg.https://www.facebook.com/groups/1379511478940601/posts/4350365471855172/
På riktigt?Finns ju hur många exempel som helst på privata företag som gjort korkade investeringar på grund av att en VD fått "feeling" och lyckats övertala en styrelse att göra ett dumt beslut.
Min mormor får arrende från en lite större vindkraftspark. Enligt uppskattade produktionen på 1,1TWh per år som parken ska ge så erhåller vindkraftsbolaget 16,42€/MWh. Detta år 2024
Så du tror inte dom hade nån plan på återbetalning utan slängde iväg 1,7 miljarder bara så där utan att ha nån typ av kalkyl.