Hej,
Mycket roligt att det finns ett forum enkom för värmepumpar, precis vad jag kände att jag behövde.
inom kort skriver vi ett avtal för köp av ett radhus, med inflytt 1/7, efter Norrlandskusten. Radhuset är 112 kvm stort och drivs av en Nibe frånluftsvärmepump, med golvvärme på nedervåningen och i badrum. Radhuset är byggt 2014.
Jag har verkligen 0 koll, känner mig helt blåst och inser att det är dags att lära sig någonting nytt. På fredag sker besiktningen och det kommer förhoppningsvis inte upp något oroväckande då allt sett OK ut än så länge.
Vad ska jag tänka på när det kommer till att undersöka frånluftsvärmepumpens funktion? Den är original och har elva år på nacken, senast den servades var ungefär 2 år sedan. Förståeligt att det inom några år kanske behövs ett utbyte men helst inte första året..
Hur mycket kommer jag behöva vara där och justera? Kommer vi kunna ta en 20 minuters dusch på kvällarna och köra en 60 graders tvätt utan att vi står utan varmvatten? Ja, ni förstår att frågorna är många. Samtidigt verkar de flesta som kör frånluftsvärmepump vara väldigt nöjda.