Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fortsätta med gas eller ivt 490 alt. Nibe 460 BeslutsÃ¥ngest!  (läst 4126 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paulo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0

 
Gas eller el med frÃ¥nluftsvärmepump? BeslutsÃ¥ngest!  :o

Hej. Vi har köpt ett hus pÃ¥ ca 120 kvm byggt 83 som värms upp med gas, men befintlig gaspanna mÃ¥ste snart bytas ut. Huset har mekanisk frÃ¥nluft med viss Ã¥tervinning. Enligt nuvarande ägare (vi flyttar in om en mÃ¥nad) ligger förbrukningen för el och gas pÃ¥  ca 17000kr/Ã¥r.

Vad jag har fÃ¥tt höra sÃ¥ finns det inga  gasvärmepannor med frÃ¥nluftsvärmepump att fÃ¥ tag i, sÃ¥ alternativen är att antingen fortsätta med gas, fast dÃ¥ utan frÃ¥nluftsÃ¥tervinnig, eller att byta till en elpanna med frÃ¥nluftsÃ¥tervinning  typ IVT 490 eller nÃ¥gon av Nibe 360.Har fÃ¥tt prisuppgift pÃ¥ ny gaspanna  56600 ink. installation och bortforsling av gammal panna.

SÃ¥ vad säger ni- behÃ¥lla gasen utan frÃ¥nluftsÃ¥tervinning eller satsa pÃ¥ elpanna med Ã¥tervinning?? NÃ¥gon som har en aning om vad ex. IVT 490 kostar med installation ? Hur vet man att det kommer att det kommer att "funka" om man konverterar frÃ¥n gas till el. Vad bör vi tänka pÃ¥?  Det aktuella huset ligger i SkÃ¥ne och vi är tvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ barn i familjen.

Blir mycket tacksam om någon orkar svara!


Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Hej.
Jag hade också gas tidigare och ångrar inte en sekund att jag bytte till flvp.
gaspannan var av atmosfärbrännartyp med dålig verkningsgrad, systemet högtemperatur, enrörssystem. Pannan var installerad i ett välventilerat pannrum i garaget. Många förutsättningar för att det skulle bli oekonomiskt uppfylldes således. Min förbrukning var som mest 33000kW gas +hushållsel till 126kvm. Mekanisk ventillation men ingen återvinning. Det var lätt att välja.
Det finns mer som talar för att elen kommer att vara billigare än gas än tvärt om.
Med min IVT490, som jag köpte av en skånsk elleverantör för 32 tusen, har jag aldrig saknat varken värme eller vvatten. Installerade själv innomhus i tvättstugan, men man bör nog ha hjälp med att baxa in den, annars var det enkelt. Visst hörs det att den finns men omsätt ljudet till bekräftelse av sparade pengar så låter det riktigt vackert. Efter ett års drift konstaterar jag en förbrukning runt 14000kW inkl hushållsel.
Att ditt hus skulle ligga på 17000kr kan ju betyda runt 20000kW, det låter lågt med gas men med tanke på att återvinningsystem finns är det inte orimligt. Det finns ju ändå mer att spara +att man slipper vara orolig för gasläcka.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Paulo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
 


   Tack för ditt svar!
   FÃ¥r jag frÃ¥gar vilken leverantör du köpte pannan av och om du fick nÃ¥got prisförslag   för installation. Vad fick dig att välja IVT 490?
 Tack pÃ¥ förhand!

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.



   Tack för ditt svar!
   FÃ¥r jag frÃ¥gar vilken leverantör du köpte pannan av och om du fick nÃ¥got prisförslag   för installation. Vad fick dig att välja IVT 490?
 Tack pÃ¥ förhand!

en skånsk elleverantör för 32 tusen, det är det närmaste jag kan komma utan att göra reklam, det var föresten inkl effektvakt. Då jag själv är ganska insatt i vvs, kylteknik och el samt har erfoderliga behörigheter, kom det aldrig på tal att köpa installationen som dessutom var mycket enkel.
Att det blev IVT berodde främst pÃ¥ att jag haft tvÃ¥ emaljerade varmvattenberedare som sprungit läck. Jag kontaktade tekniska kontoret i min kommun och fick besked pÃ¥ vilken typ av beredare som passar bäst just här. Koppar är bäst ibland och rostfritt ibland, det hänger pÃ¥ vattnet. Emaljerat var givetvis helt uteslutet. Sen hade det ocksÃ¥ betydelse att den här el-leverantören som jag även är kund hos, hade lägsta pris pÃ¥ flvp med rf beredare, levererat till dörr inkl effektvakt. 
Om du installerar vp, tänk på att ansluta alla rören med vibrationsupptagande slangar, (installationsslang och ventillationslang), det ger mycket lättare installation och tar bort onödigt ljud.
Ett annat tips, överskåp köpte jag på IKEA och det passar perfekt. Thumbsup

Och du, köp och koppla in en elmätare av Rickard , för är du inte nyfiken på hur mycket vpn tar så blir du, det är en sjukdom .
« Senast ändrad: 17 juni 2006, 23:53:21 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Paulo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Tack igen, angÃ¥ende koppar eller rostfritt  fÃ¥r jag  ta kontakt med tekniska kontoret i Staffanstorp dÃ¥ det aktuella huset ligger i Hjärup.Men du...säljer el-leverantörer ex öresundskraft  värmepannor? Eller är jag korkad nu? ::)
En sista(?) fråga; har antalet frånluftsdon någon betydelse för hur väl pannan kommer att prestera?I det hus vi bor i nu och som värms med flvp har vi sju, i det nyköpta endast tre?
Var jobbar Rickard?  ;D
« Senast ändrad: 18 juni 2006, 01:39:46 av Paulo »

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Det verkar ju osannoligt att en elleverantör som lever på att sälja el samtidigt säljer utrustning som minskar elförbrukningen. Men Skånsk Enegi gör det och det är smart.http://www.skanska-energi.se/skanskaenergi.asp?id=B400
Frånluftsdon bör du ha på toalett,bad och grovkök (dock ej köksfläkten). Det räcker med tre.
 Jag tror Rickard har ett friÃ¥r och hÃ¥ller pÃ¥ att dra igÃ¥ng egen verksamhet,,Jag menar den Rickard som är detta forums grundare och ägare.
« Senast ändrad: 18 juni 2006, 10:01:52 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Jarl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Se i min signatur så kan du se hur det blev med en L/V-VP för mig.

// Jarl
Hus byggt 1937 i Trelleborg. Två plan (160 kvm) och källare.
IVT AIRx 409 med Airbox och IVT varmvattenberedare på 200 liter installerad december 2019.
Tidigare hade vi en  IVT Optima 700 och AW 290 som togs i bruk i november 2004.
Innan Vp-tiden gaspanna med en årlig kostnad på ca 22000:- för gasen. Gjorde också av med 5-10 m3 ved plus allt jobb som detta innbär. HH-el ca 8500 kWh. Första året med Optiman gjorde vi av med 21100kwh.
Sista året med Optiman förbrukade vi ca 24000kwh. Förbrukade 17000kwh 2022. Solceller, 11,5 kwp installerade april 2023.

Utloggad Paulo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  Tusen tack för era svar   ;D
  Det lutar Ã¥t att byta gaspannan mot el= nästa problem Nibe eller Ivt eller kanske  nÃ¥gon annan. Tur att det här forumet finns! studs

 Mvh /Paulo

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!