Jag är väldigt ny här och bland värmepumpar överlag, har nyligen flyttat in i egnahemshus och försöker sätta mig in i hur min anläggning fungerar och tänker.
I och med det har jag följt myUplink relativt ofta och märkt att ”prio” ligger ofta ”från” och status visar inget behov. Det första jag tänker att det är ju bra, det är behaglig temperatur inne och sparar på el. Sen har jag läst här på forumet att det är bättre att ha pumpen och köra på låg frekvens hela tiden, än att ha den och köra på och av ofta.
Vet inte riktigt hur jag ska tolka det, är anläggningen ”för bra” för att köra hela tiden eller borde jag ändra på nån inställning? Förstår att utomhustemperaturen spelar roll och nu har det varit kring 0-12 grader dygnet runt senaste veckorna, så inte särskilt varmt men inte kallt heller. Sen är min utegivare placerad helt fel och är nånting jag måste åtgärda, det kan jag tänka mig påverkar en del här.
Har även smart price adaption aktiverad och den verkar sluta upp med all värme under perioderna då elpriset höjs till taket, vilket jag antar är meningen. Då meddelar den status ”inget behov” vilket ju inte är hela sanningen men förstår funktionen.
Jag kör på ganska låg värme i framledningen känns det som, just nu är den t.ex 24 grader. Har läst att vissa har upp till och över 40 grader vilket förvånar mig eftersom att min rörmokare sa att man inte får ha för hög temperatur i golvledningarna. Har därför satt max. Framledningstemperatur till 35 grader. Fabriksinställningen var 70 grader för max. Framledningstemperatur vilket känns helt galet.
Inga större problem alltså för tillfället. Fortsätter att följa med hur min anläggning beter sig i olika situationer. Tar även gärna emot tips om det finns nån särskild statistik som är bra att följa med för att lära mig.

Inne: VVM S320 R EM 3x400v
Ute: F2120-12