Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
NIBE vatten/luftvärmepump golvvärme
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: NIBE vatten/luftvärmepump golvvärme (läst 827 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Oerfaren
Gäst
Oerfaren
«
skrivet:
23 april 2025, 13:45:30 »
Citera
Hej,
Har precis flyttat till ett egnahemshus från lägenhet där det finns en NIBE vatten/luftvärmepump och vattencirkulerad golvvärme. Undrar om det finns någon som kan hjälpa med korrekta sättet att gå till väga med följande.
Lägsta tillåtna värmen på golvvärmen är inställd på 26 grader eftersom servicemannen sa att det behövs för att vattnet ska torka från duschgolvet effektivare på sommaren.
Då kommer jag till fördelningsstocken. Nu när det blir varmare vill jag stänga av vissa slingor i de delar av huset som inte behöver värmas. Då jag stänger av slingor ökar flöde i de resterande öppna slingorna, vilket låter helt logiskt. Men ska man inte isåfall minska på det totala flödet till sommaren? Ifall jag vill ha alla slingor stängda förutom i badrummet så att golvet torkar. Men då flödar allt i duschrummet. Jag ser från maskinen att den skickar ut ca 20l vatten i minuten och det flödar jämnt via 12 golvslingfor från fördelningsstocken. Men då jag stänger, säg 6 slingor, är totala flöde ändå samma 20l i minuten, bara uppdelat på hälften mindre golvslingor -> flöde fördubblas. Är det helt korrekt eller ska man justera totala flödet från maskinen på något sätt eller ska den känna igen hur mycke vatten som flödas tillbaka och justera automatiskt?
Annars stog det på NIBEs instruktioner att man heldre ska justera värmekurvan och låta alla slingor vara öppna istället för att stänga slingor. Har inte bott så länge att jag hunnit ha koll men 26 låter som en ganska hög temperatur på sommaren då det inte behöver värmas i princip alls.
En bonusfråga: varmvattenberedarens säkerthetsventil: det är visst normalt att den släpper ut vatten då och då? Blev förvånad då jag hittade en pöl vatten under maskinen en dag. Den går till en vit spillvattenkopp som inte är kopplad någonstans så det rinner rakt ut på golvet. Får ta och leda till avloppet om så är fallet.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30341
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: NIBE vatten/luftvärmepump golvvärme
«
Svar #1 skrivet:
23 april 2025, 14:02:44 »
Citera
Vi behöver veta exakt vilken Nibe maskin du har?
Gissar att det är en frånluftsvärmepump eftersom den har en spillkopp, men vilken modell?
På vissa modeller är flödet rätt viktigt att det inte stryps ner på sommaren, på andra kvittar det lika.
Det beror på om den har flytande kondensering eller shuntar värmen från en tank?
Du ska dra en slang från spillkoppen till avlopp, detta borde installatören vetat om.
Till spillkoppen kommer som du märkt en skvätt från VVB:ns säkerhetsventil då och då, men även kondensvatten från värmepumpens förångare.
«
Senast ändrad: 23 april 2025, 14:04:53 av Carl N
»
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Oerfaren
Gäst
Oerfaren
«
Svar #2 skrivet:
23 april 2025, 14:49:56 »
Citera
Tack Carl. Inomhusmodulen är NIBE VVM S320 R EM 3x400V.
Utomhusmodulen är F2120-12 ifall det spelar någon roll.
"Det beror på om den har flytande kondensering eller shuntar värmen från en tank?" Ber om ursäkt för min okunskap men förstod inte denna fråga
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #3 skrivet:
24 april 2025, 08:54:16 »
Citera
Får nog revidera mig själv lite, trodde inte att Nibe VVM hade spillkopp, men ser nu i manualerna att det har den visst.
VVM S320 har flytande kondensering, det innebär att värmepumpen gör så varmt vatten som huset för tillfället behöver enligt den kurva som är inställd i meny 1.30.1
Den har då ingen shunt utan det flödet som den har i ditt värmesystem = flödet över värmepumpen.
Det innebär att du inte bör strypa flödet på golvvärmen på golvvärmen av flera orsaker.
- Flödet kan då bli så litet över värmepumpen att detta kan skada den, den har då ett skydd som stoppar den men det är ändå inte bra att köra på detta sätt.
- Om flödet säkerställs genom att golvvärmecentralerna har bypasser så kommer värmen som pumpen producerar inte gå ut i huset utan gå direkt tillbaka, vilken gör att den går oekonomiskt.
Tyvärr verkar servicemannen inte ha riktig koll på hur grejerna funkar, att ställa min framledning på 26 C och sen låta husets termostater strypa bort det mesta flödet är inte så lyckat.
Jag skulle börja med att ställa ner min framledning till 20 C, öppna upp alla termostater till max och sen justera kurvan i meny 1.30.1 så att det blir OK värme inne.
Sen får du se hur det funkar med badrummet, blir det fuktigt där på sommaren så måste nån åtgärd göras.
Många med denna typ av lösning har en elpusher (golvvärme med inbyggd elpatron) i badrummet.
Det finns andra lösningar också men först bör man konstatera hur stort problemet är?
Jag tycker nog inte att man ska åtgärda ett problem som man inte riktigt vet att man har, genom att köra värmepumpen på ett dumt sätt...
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Oerfaren
Gäst
Oerfaren
«
Svar #4 skrivet:
24 april 2025, 09:45:01 »
Citera
Jag förstår, men är inte fördelen med att strypa vissa slingor då det, att vattnet i de resterande öppna slingorna inte hinner kyla ner lika mycket -> pumpen behöver värma mindre?som sagt så verkar mängden totala flöde från och till pumpen vara den samma oavsett om jag stryper vissa slingor eller inte. De öppna slingornas flöde ökar istället. Nu har jag dock alla öppna. I södra delen av huset finns det stora fönster där det brukar bli mycket värmt då solen skiner, då tänker jag att det är onödigt att vattnet värmer ytterligare där och skulle därför gärna stänga de slingorna. Men givetvis vill jag inte ifall det inte är bra för pumpen. Detta gäller väll då mest på vårar och sensomrar, då nätterna är kalla men dagarna varma.
Har 2 slingor utan termostat, som då alltid är öppna, just eftersom att pumpen skickar ut vatten hela tiden måste den kunna få tillbaka vatten också
Jag har även en annan fördelningsstock som har 2 slingor till garaget och ett förråd som inte behöver värmas lika mycket, tänker t.ex 10-15 grader på vintern. Dessa torde väl vara ok att strypa ändå, om slingorna inne i huset är öppna?
Så det är alltså lite lönlöst att ens ha termostat med ställdon som öppnar/stänger slingor med denna maskin?
Ja det är väl mycket att testa sig fram vad som funkar för var och ens hus, men du verkar ha koll så jag provar på det
Jag kopplade även en tillfällig slang till spillkoppen och provade öppna säkerhetsventilerna. Från golvvärmens säkerhetsventil verkar det ändast vatten som det ska, men då jag öppnar VVB:s säkerhetsventil kommer det liksom vatten blandat med luft verkar det som, och dessutom även en liten skvätt vatten ner på golvet någonstans rakt under maskinen. Där är det så lågt från marken till maskinen så jag inte kan se exakt varifrån det kommer. Har du nån gissning var det kan komma ifrån?
Jätte tacksam för hjälpen, är mycket intresserad av att lära mig maskinen men den är nog inte bland det simplaste jag lärt mig
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #5 skrivet:
24 april 2025, 10:07:20 »
Citera
Visst kan man strypa på termostater i de rum som blir varma av solinstråling mm och även i sovrum om man vill ha svalare där.
F2120-12 har den fördelen att den är frekvensstyrd vilket gör att den drar ner på effekten om den märker att framledningstemperaturen går upp.
Man bör dock se till att kurvan inte är för högt ställd för att värma huset en kall och mulen dag, då ska de flesta termostater vara öppna hela tiden.
Termostaterna ska bara reagera på den övertemperatur som är en omständighet av yttre påverkan.
Det är positivt att golvvärmen klarar att svälja det högre flödet som uppstår om några slingor stänger, detta är bara bra.
Problemet är väl om det är varmt ute och den bara har slingan till badrummet öppen och försöker trycka in hela flödet i en slinga, gissar att detta kan bli knepigt?
Men att flödet tillfälligt blir högre i vissa slingor om de andra stänger är positivt för värmepumpen då den behöver detta flöde för att funka bra.
Loggat
Oerfaren
Gäst
Oerfaren
«
Svar #6 skrivet:
24 april 2025, 11:00:18 »
Citera
OK, tack det var lite så jag tänkte också. Och ja, undrade också över hur det går om allt vatten ska flöda via en och samma slinga. Jag får ta och prova och se vad som händer.
Har även haft lite problem med luft i systemet. Lyckades avlufta det och servicen fyllde på expansionskärlet, men 3 månader senare fanns det luft i systemet igen. Inte så mycket att pumpen hann larma om torrgång, mest bara porrlande ljud vid maskinen och fördelningsstocken. Servicen gissar på att expansionskärlet är sönder och behöver bytas ut. Har du någon erfarenhet om detta är något som är relativt lätt att göra själv? Jag luftade systemet igen nyss och följer med vad som händer dock före jag funderar på byte av expansionskärl.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #7 skrivet:
24 april 2025, 13:17:31 »
Citera
Är det ett gammalt expansionskärl?
De brukar hålla minst 10 år eller så.
Det är relatvt enkelt att byta själv, jag har bytt mitt en gång, beställde ett likadant på nätet.
Man måste stänga av alla ventiler runt omkring det som går och sen släppa ut trycket på säkerhetsventilen innan man byter.
Om systemet är helt nytt så kommer det blir lite luft i grejerna under det första året, inget konstigt, när man fylle på är vattnet syresatt och detta syre lämnar så småningom vattnet och bildar små luftfickor på högställen.
Man måste alltid fylla på till ca 1 bar efter luftning så att det inte blir undertryck nånstans.
Loggat
Oerfaren
Gäst
Oerfaren
«
Svar #8 skrivet:
24 april 2025, 15:12:42 »
Citera
Jaha ok! Då kanske det inte är några konstigheter. Maskinen är nämligen ny/oanvänd. Skaffad 2020 även vad ja förstod installerad första gången 2020, men "igångsatt" första gången 2024. Nibe hänvisar därav till att den är installerad 2020 och därför ingen garanti mer. Yes jag har hållt trycket vid 1 bar.
På MyUplink står det på status och under "intern tillsats" antingen "blockerad" eller "från". Den är väll avstängd i båda fallen, men vad är skillnad mellan dessa 2? I auto läge är den väl bara på de i fallen då pumpen inte klarar av att generera all värme som från luften (d.v.s om det är kallt ute och man vill ha mycket värme inne) om jag förstått rätt?
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #9 skrivet:
24 april 2025, 15:39:59 »
Citera
Blockerad innebär att den inte är tillåten, det är en inställning i meny 7.1.10.2, Stopp av tillsats, över denna temperatur ute så är den blockerad.
Om utetemp går under men tillsats inte behövs så är den "Från".
Loggat
Oerfaren
Gäst
Oerfaren
«
Svar #10 skrivet:
24 april 2025, 15:51:37 »
Citera
Jag förstår, tusen tack för all hjälp!
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 677
dolda: 0
användare: 1
Användare online
:
HBerggren
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info