Några tankar kring hemlighetsmakeriet kring bergvärmepriserna .....
Är du inte road så stäng genast fönstret och ta en påsköl istället
Har en vanlig 1 1/2 villa i Götaland och skall ha en vanlig varvtalsstyrd pump kring 10kW, precis som vissa av mina grannar köpt under de sista 5 åren.
Innan jag går till olika VVS firmor och tar in offerter tänkte jag att jag skulle kolla vilken pump som verkar prisvärd för en prismedveten
konsument. Man läser på kring produkterna och ser om man vill ha saker som:
- Extra varmvatten eller smart varmvattenberedning
- Enkel app och wifi uppkoppling eller smart app med uppkoppling mot nordpool och full optimering etc
- Extra miljövänligt kompressormedia eller normalt miljövänligt
Tanken var då att gå till 3st firmor som levererar denna pump och begära offert.
(alla måste dom borra och installera mm så genom att först ha klarat ut en prisvärd pump så kan man se vad dom tar betalt för resten)
Annars om man skall kolla pris på NIBE, IVT, CTC, BOSCH, Thermia och ta in 3 från varje av dessa leverantörer så blir det ju 3*5 = 15st offerter ....
och det verkar overkill... (Har leverantörer för alla de märkena jag listade ovan i mitt närområde)
År 2025 så verkar detta fortfarande vara oerhört svårt
(man kan se vissa priser på leverantörernas hemsidor och se en del på blocket men det är lång ifrån någon tydlig öppen prissättning)
Om jag vill jämföra bilar innan jag köper en ny bil till familjen, t.ex. en mellanstor kombi med en liten fin 3cyl bensin motor på ca 110 Hk då kan jag ganska
snabbt se att en Audi ligger över en VW som ligger över en Skoda som ligger över en Seat i pris
Men om jag vill veta om BOSCH pumpen är lite billigare än IVT pumpen så är det lite klurigare...
Jag kör själv Skoda Octavia så vilken är din rekomendation på en bergvärmepump på 10-12 kW som ger mycket värde för pengarna?
/Fredrik