0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Finns det någon ventilation alls? Hur doftar huset?
Inomhustemperatur (sovrummet): 17,2 grader (kl. 7.05 i morse) ... och varmare vill jag inte ha det. Frågor?(Kolla den beräknade årsförbrukningen) .... inga höga elräkningar här i alla fall, det är säkert
17,2 i sovrummet är ju superskönt, jag tolkar det som att det är ditt varmaste rum eftersom du hänvisade till den temperaturen. Hur varmt är det i kök och vardagsrum, med 3 grader i källaren så har du kalla golv ovanför källaren.Vad gjorde du i Augusti 2024, du förbrukade mindre el både sep och oktober 2024.Det du väljer att inte ha som uppvärmningskostnad i dag får du lägga ner mångdubbelt på renoveringskostnader framöver eftersom du har för kallt inomhus.Golvet och väggarna i källaren kan tryckas sönder av tjälen när du har så kallt där.Ska man kallställa ett hus så ska man inte bo och släppa ut fuktig luft i huset, självdragsfunktionen uteblir totalt i kalla hus.Vår elförbrukning i Mars 1181kWh, kostnad 0kr "beroende på hur man räknar"Frånluftstemperaturen dom senaste 30 dagarna. 23.52 Just nu:Frånluft 23.31 Tilluft 22.43 Utomhus 9.12 Inomhus 22.8 som mäts av e-logger Rullande årsförbrukning just nu på 12000 kWhKan få ner frånlufttemperaturen om jag stryper ner frånluften från pannrummet lite.
Har du skaffat solpaneler och sålt en massa eller hur tusan kan din kostnad vara 0:- ?Eller har du någon annan som betalar räkningarna
Innetemperaturen mäter jag bara i sovrummet för tillfället. I augusti hade jag varmvattenberedaren på dygnet runt, sedan september tillbaka är den bara på då och då, (jag duschar ju i lägenheten som jag har kvar och tvättar även i tvättstugan där).Jag har inget pannrum i källaren, så även om VVB:n skulle vara på dygnet runt skulle temperaturen där inte knappast öka avsevärt. Vill man ha varma golv får man installera golvvärme.Huset värms av luft/luft värmepumpen, en braskamin i kontorsdelen (som tidigare var ett vardagsrum) och direktverkande el element som alla (förutom ett på övervåningen) har varit avstängda under vintern.
Vårt nedre vardagsrum/gillestuga höll ca 27-28 grader och golven ovanför i vardagsrummet var varma och sköna att gå på, nu är det ca 22.8 där nere och nu är golven betydligt kallare. Min bror hade en lägenhet ovanför ett pannrum där hyreshuset värmdes med olja, när dom la ner oljeeldningen fick han kalla golv.Ett hus från 1923 där det är 3 i källaren och i övrigt kallt i bostadsdelen så går du inte barfota på golven.Bara vår hushållsel var 417 kWh för mars, du kan omöjligen bo i huset så det ska bli intressant att se din förbrukning när du flyttar dit på riktigt för ett hus från 1923 drar rätt mycket ström.
Jag skulle vilja ha ett självbyggerikitt på 3kw solceller, så man minskar elförbrukningen vår-höst. Det huset ger får också betala husets kostnader, typ som solceller gör för solcellsägarna.Lite förenklat förklarat.Vi tog bort saker vi inte använde som Bastun, nedre kök, nedre vardagsrum/gillestuga, det användes mer eller mindre aldrig på 11 år.Fick flytta tvättstugan och bygga en ny i ett annat utrymme som aldrig användes, det tidigare sy-rummet.Sen så fick det bli en lägenhet på drygt 60 kvm som kan genererar intäkter, den följer marknaden över tid och kan ge avkastning under årets alla månader om man vill. Asfalten var det enskilt dyraste på dom 2 nya parkeringsplatserna, fick en hel del byggmaterial gratis, totalkostnaden blev nog hälften av vad en solcellsanläggning på10kw med ett batteri hade kostat, och en jäkla massa egna hobbyarbetstimmar la jag ner givetvis. Med den bostadssituation som råder så har vi bara hyrt ut den till folk som hört talas om lägenheten. Den som bor där nu är vår andra hyresgäst och kommer nog bo där ganska länge enligt tipsaren som bodde i lägenheten innan. Ska man bo billigare än vad vi gör nu så måste man nog tälta i skogen.
..................Vår elförbrukning i Mars 1181kWh, kostnad 0kr "beroende på hur man räknar"..................
Finns säkert någon som bor i tex ett eget betalt hyreshus med 20 lägenheter och har inkomst från 19 av dem.Jag tänker att vi jämför kostnad per boyta man har själv för eget bruk, men det är ändå inte ointressant med vilka extra inkomster man har ordnat till sej 👍☺️
Med den där ”Trump-inspirerade” beräkningen så slår jag nog Tågråttans 0 Kr i kostnad, trots att jag har e-ons dyraste fasta- och överföringsavgifter .Kan t.o.m. räkna fram en Nettoförtjänst på 2726,- Kronor i mars. När jag eldade med Pellets (genomsnittsförbrukning de sista 5 år)Mars 48 säckar x 76,88 Kr = 3690,- KrEl vid bara HH-el + beräkn. 25 kWh för tändspiral : 585,- KrSotning + brandskyddskontroll, (genomsnitt) 100,- Kr ------------------------- 4375,- KrAvgår nuvarande mars-månads faktura - 1649,- KrRen Nettoförtjänst trots mindre egen arbetsinsats