0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har fått offert på en on/off 10 kw på 99k (50% rot) Likväl på en inverter 16 kw 125k (50% rot). Min egen tanke var att byta och sedan utvärdera hålet över vintern för att se hur mkt jag skulle komplettera borran med men det kanske är bakvänt.
Det är ju helt uppenbart att kombinationen timpriser och effekttaxa arbetar emot varandra, och att timpriser i mina ögon i alla fall, är ett bättre och effektivare styrmedel än effekttaxa.Timpriser är också enklare att komma runt med enkel styrning än effekttaxa.
Räknar ni med att bo länge i huset, typ en värmepumps livslängd, bör man räkna med att en ny värmepump kostar ca 5000 kr/år i avskrivning från vilket skall dras merkostnaden för elen den befintliga drar på grund av sämre verkningsgrad. Tycker att det behövs en utvärdering av hela systemet hus, värmepump och borrhål. På det här stadiet finns det lite för information om husets värmebehov och annat. Läs av värden på elförbrukningen till kompressor och elpatron månadsvis. I slutet av året bör det gå att få en uppfattning om hur allt fungerar ihop.
Jag *ÄLSKAR* effekttaxan. Det du totalt missar att nämna är att överföringsavgiften minskar i motsvarande grad (sett på kundkollektivet). Det gör det billigare att konsumera el, speciellt när timpriset är lågt och för att mota effektkomponenten styr man sin förbrukning på ett bra sätt.Sedan kan jag förstå att folk som levt utan överföringsavgift per kWh inte förstår detta argument. Det skall bli spännande att se hur Piteå gör. De får väl sänka den fasta avgiften för att kompensera för effekttaxan.
Mmm, så vitt jag kan se har vi ingen överföringsavgift på fakturan, inte heller särskilt höga fasta abonnemangskostnader, rätt normala tror jag.
Där tror jag du har fel. På 16A ab så har ni 18,7 öre/kWh i överföringsavgift och i lvriga ab har ni ingen överföringsavgift, men VÄLDIGT HÖGA fasta kostnader. 20A kostar nästan 9,000:-/år och 25A 11,000:-.Ellevio har drygt 4,000:- per år för 25A och Gbg har drygt 2,000:-.