0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Med ett så stort hus skulle jag nog välja en storlek större värmepump.IVT Geo 616, Thermia Calibra 16 eller Nibe S1256-18Sen skulle jag nog låna pengar till en extra borra på 150 m så att du slipper fis-köra den under en period, du tjänar mer på detta än vad räntan kostar.
Om pumpens uppgifter om elförbrukning stämmer bör den sedan 2005 ha producerat ca 600 MWh värme. Det blir 30 MWh/år. Om det är 5 MWh/år för varmvatten skulle det betyda att huset drar ca 12 kW vid dimensionerande utetemperatur i Göteborgsklimat. Med tanke på att pumpens effekt är ca 75 % av maximalt värmebehov är det en rätt normal dimensionering. Vad är det som tyder på att pumpen är rejält underdimensionerad? Det är visserligen många m2 men det är FTX, nya fönster och tre plan som gör att värmeförlusterna utåt hålls nere. Jag har för mig att CTC-pumpar kan dra rätt mycket tillsatsel om man inte får till inställningen av varmvattenberedningen rätt. Kompressorns elförbrukning är förmodligen antalet drifttimmar gånger ett schablonvärde. Det vore mer intressant med en uppgift om antalet drifttimmar om det är möjligt att se det.
Äldre CTC var hemska på att ta el till elpatronerna, om kurvan är lite högt ställd, eller om man vill ha "extra mycket varmvatten" så kan elpatornerna stötta mycket mer än de egentligen behöver.Ta dig gärna lite tid att läsa på i äldre trådar i forumet för den modell av värmepump du har.Håller med Roland om att åtminstone köra ett år till med den gamla pumpen, ett hus i tre plan, med FTX och nya fönster borde vara skapligt energisnålt.Med nya fönster och FTX kommer du troligen kunna sänka kurvan, det skulle kunna kapa rejält med tid på elpatronen, kolla också på inställningarna för temp i övre tank, den får absolut inte vara ställd på 55 grader eller mer - då kommer den alltid värmas med elpatron.