0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Nibe har ju frikyla-tillbehöret PCS 44 om du vill kunna styra från värmepumpen?Förutom detta tillbehör behöver du i princip endast takkonvektorn, och enklast möjliga styr till denna, typ av/på och inställning av fläkthastighet.Av/på på fläktkonvektorn kan sen kopplas till en utgång på PCS 44 kortet.https://professional.nibe.eu/document/Installat%C3%B6rshandbok/631017-1.pdfVäljer du att gå från andra hållet och ha styrningen i frikylan så funkar din lista, kolla i manualen för du behöver backventilen mellan avsticken, och det ska vara klaffbackventil som inte hindrar flödet alls när den är öppen.Shunt och annat behövs inte då, det räcker med att cirkpumpen startas på samma signal som öppnar ställldonet.Ditt förslag på cirkpump funkar säkert, om den går att få med isolering.Men du ska ha kopparrör hela vägen, det är en brandskyddsgrej.Glöm inte kondensavloppet.
Okej parallellkoppla ställdonet ut från kontrollpanelen ihop med ett 24 volts relä som drar pumpen då alltså?
Jag tror en 16 PEX kommer vara alldeles för klen. Och som många andra säger så finns det de som argumenterar för att man inte ska köra brine i plaströr av brandskäl. Jag valde ett mellanting, jag kör PAL25 och lurar mig själv att tro att aluminiumskölden har en branddämande effekt, om det är sant vet jag inte. Det var dock smidigt att dra jämfört med om jag skulle dragit koppar. Vet heller inte varför folk väljer RiR, jag misstänker att det konstant kommer kondensera inne i röret då isoleringen är utanpå ytterröret, vilket medför konstant droppande i en eller båda ändar. Klart man kan täta ändarna för att det inte ska flöda nån luft där, just för att man ska kunna byta innerröret om det skadas, men det verkar inte vara därför folk väljer RiR för frikyla utan som nån extra läckageskydd. Angående ställdon, så bör du beakta att öppningstiden för såna ställdon är otroligt lång. Jag mätte en liknande (honeywell) och tror det tog 4 minuter att öppna helt. Cirkulationspumpen får jobba i motvind rejält tills den öppnat tillräckligt för att släppa på flöde, och riskerar att larma (om du har en lite smartare pump). Om du bara har en konvektor, så blir ställdon/ventil lite överflödig, jag hade övervägt att skippa det. Om du vill framtidssäkra (om du tänkte sätta fler konvektorer), så finns det motordrivna kulventiler man kan använda, dessa öppnar på typ 10-15 sekunder. Hur du ska styra cirkulationspumpen beror lite på hur styrsystemet fungerar. Andra Eveco-styrsystem jag sett har en 230V utgång för ventilstyrning, vilket går bra att använda för att styra cirkulationspumpen också. Vet inte varför du har valt ett 24V ställdon, hittar inget i dokumentationen som styrker att ventilstyrningen på denna är 24 V (men tittade inte så noga).Har heller inte riktigt förstått vad Nibes tillbehör bidrar med i styrningsväg, då det är konvektorn som primärt ska styra kylflödet. Med tanke på att den också kostar 10-15 000 kr??? så hade jag skippat den 😅.Jag kör samma Yonos pump för att driva två konvektorer, ställd på ca halva effekten. Men då har jag PAL25 rör, och två konvektorer ger halva tryckfallet. Men den funkade bra med en enskild dubbelt så stor konvektor utan problem också. Men som sagt, stor skillnad mellan pex16 och pal25... Tänk också på att om det blir kallare än -18 på vinden på vintern, så måste du tänka på att frostskydda konvektorn och rören eventuellt.
Okej, jag fattar nu varför det är 24V, det är en ny reglerlösning de har.En invändning mot tuya-systemen är att de är notoriskt svåra att integrera med öppna lösningar (tex HA) för att de verkar ofta använda nån form av kryptering i sin dataöverföring, som verkar hanteras av tuya och deras molnlösning.Men om man inte har för avsikt att använda något annat än deras egna app är det väl fine.
... det ska vara klaffbackventil som inte hindrar flödet alls när den är öppen.