Jag skulle satsa på 2 hål om du har så pass kort ned till berget, anledningen?
Risken är stor att borraren inte kommer ned på önskat djup med en borra, om han tvingas avbryta vid säg 200 meter så kommer du att få ett hål på 200 meter och ett på 60? meter (eller 1 på 200 meter...) , detta gör att du kommer att ha två olika djupa borror vilket innebär lite mer problem med att få flödena i de två borrorna lika stort (de kopplas normalt paralellt för att få så litet flödesmotstånd som möjligt)
Om det finns möjlighet att borra hålen med lite större avstånd så är det en fördel - dock inte nödvändigt om hålen gradas från varann. Huruvida 5º räcker eller ej kan jag dock inte uttala mig om. Man brukar säga att borror inte skall placeras närmare än 20 meter från varann, så se i alla fall till så att avståndet mellan borrorna på halva djupet är minst 20 meter.
Extrakostnaden för att göra dubbla borror blir förmodligen ca 3500-4000 kr för själva rördrivningen + lite mer ventiler och kopplingar då kollekorerna skall kopplas ihop, säg totalt 5-6000 kr.
Den högre kostnaden är som jag ser det den enda nackdelen.
Fördelarna är flera:
1. Bättre flöde, de flesta värmepumpar har cirkpumpar dimensionerade för max 400 meter kollektor i 1 slinga, du kommer att få minst 510 meter om du nöjer dig med en borra. Med två borror så räcker cirkpumpen förmodligen till även om du inte kör den på högsta varvtalet.
2. Två lika djupa borror gör det enkelt att få ett jämnt flöde i de två borrorna, de fysikaliska lagarna ser till att du inte behöver trimma flödet mer än vid idrifttagningen (normalt)
3. Bättre årsmedleverkningsgrad, lägre energiförbrukning på cirkpumpen, högre flöde, effektivare värmeväxling som ett resultat av detta ger en högre uteffekt och en lägre driveffekt = högre COP
Jag skulle inte tveka med så pass kort borrdjup ned till berg.
Som sagt, det enda som talar emot två borror är att du VET att det blir en högre initial kostnad än om det eventuellt skulle kunna gå att borra ett hål med 250 meters djup. Risken för samma kostnad om de försöker sig på en borra är dock ganska stor, det finns inte många som har så djupa borror...