Vi är på miniskidsemester, på sportlovsslutet. Hyrt en liten stuga nära skidbacken, som är perfekt för barnen.
35 m², helt OK planlösning.
Lätt mögeldoft innan man hunnit lufta ut
gammfönnan.
Närliggande skidanläggning (eller, 1337m distalt).
Kylskåpet har nog världens minsta förångare?
Saknas lås på ytterdörren, så jag får mecka ihop nåt inför natten.
TV:n och WiFi:t sög.
Golvet är så vågigt och skevt, att halva Inglorius Basterds trofésamling, förmodligen ligger nedmalda i bjälklaget.
Dricksvattnet är gott, men varmvattenberedaren matar 12 stugor, så om man duschar/diskar sent, så får man en kylig överraskning.
MEN; det värsta är ändå luftluftvärmepumpen, en Whirlpool, AMD 055/1, som lever DJÄVULEN både ute, och inne.
Sen finns ingen fjärrkontroll(medvetet gömd säkert?) och jag lyckas inte manövrera pumpsatan på chassit/skärmen.
Vi styr temperaturen genom att vrida säkerhetsbrytaren av/på, beroende på innetemperaturen, och de för stunden rådande ljudhygienskraven.
Min Mitsubishi-FH25:a i garaget, som jämförelse, kanske väser litegrann ibland, och knäpper, i det tysta, men har tyst fläkt och vibrerar bara litegrann vid upp- och nedvarvning.
Men den här Whirlpoolen, är just det, en virvelvind av ljudbajs, som fortplantar sig i hela stugan.
Den får 1 av 10 P(ite)Rickar', då den faktiskt ger bra med värme, men då är det också flera plusgrader ute, så min poolvärmepump för 4999kr; skulle kunna göra samma jobb, fast i princip ljudlöst inomhus....medelst ett par raddar och en mikroskopisk cirkulationspump...sålänge det här såhär varmt ute iaf.
Min fru vill reklamera stughyrpengen pga luftluftvärmepumpen

Well... jag med!

799kr/dygn, man får vad man betalar för!