0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Nu skall självaste VP-gurun redogöra för senaste årets förbrukning.Ingen rolig läsning, faktiskt så att jag skäms, men här kommer det!Total elförbrukning 25801 kWhFörbrukning VP (inkl cirkpumpar) 7763 kWhHushållsel !!! 18037 kWhHushållselen för 49.42 kWh/dygn Så vitt jag vet finns ingen i forumet med så hög hushållselsförbrukning som vi! Alltid något!!!Vår höga hushållselförbrukning förklarar förmodligen att vi inte har något uppvärmningsbehov alls så länge det är över +10ºC ute.
Cirkulationspumpen för poolen har jag ingen loggning på, men jag kör den i ca 14 timmar/dygn under ca 5 månader vilket borde ge en förbrukning på i runda tal 1700 kWh/år.
Nu skall självaste VP-gurun redogöra för senaste årets förbrukning.Ingen rolig läsning, faktiskt så att jag skäms, men här kommer det!
Nämn något som förbrukar el. Jag har det...
Intressant är dock förbrukningen på MG90n; ~1060KWh = 800kr/år...
Citat från: Rickard skrivet 13 juni 2006, 11:35:19Nämn något som förbrukar el. Jag har det... Aluminiumsmältverk...
Första året vi hade den så gick totala förbrukningen ned med 2-3000 kWh, vet dock inte om det berodde på den, men vi upplevde att golven blev varmare - så jag tror faktiskt att den spar el.
Om sen Vp gett genomsnitt 2ggr´förbr effekt hade vi förbrukat 35795 om vi ej haft VP.