Hej experter!
Hoppas någon av er kan hjälpa mig bekräfta eller rätta till mina tankar angående inställningarna jag har hemma, som jag efter allt forumläsande inte riktigt är säker på om jag fått till rätt.
Jag bor i radhus byggt 2021 i trä, två våningar varav nedre plan med golvvärme i 3 slingor och övre våning som värms av 4st radiatorer.
Mitt problem har inte varit att få det varmt på nedre plan, men övre har länge varit ett problem att hålla en någolunda jämn temperatur.
Av den information jag läst ska termostaterna till golvvärmen vara helt öppna, för att styra värmen med väremkurvan i pumpen, check på det.
Vad jag upplever händer då är att det alltid är för varmt på nedre plan då jag måste ha en högre värmekurva för att få upp värme till övervåningens radiatorer då som jag förstår det har Nibe F730 bara en slinga ut ur pumpen(?). Den är dock inställd på golvvärme + radiatorer.
Jag upplever också att den får svårt att bygga tillräckligt tryck för att mata samtliga radiatorer med varmt vatten när slingorna till golvvärmen är helt öppen.
Nu har jag exprementerat och justerar istället golvvärmen med slingornas egna termostater (uponer) men har en bypass för konstant flöde.
Temperaturen upplever jag som jämn i luften men upplever att golvet ibland blir kallt, vilket är naturligt om solen värmt upp rummet antar jag.
Men driften blir ju inte optimal av den uppsättningen.
Är det istället bättre då, att köra golvslingorna helt öppet, höja värmekurvan och sen försöka få ner tempen i golvet på shunten innan golvvärmeslingorna? Tänker jag fel?
Som separata system tycker jag det verkar stright forward, men nu när de blandas på samma utgång ur pumpen känns det inte helt enkelt längre. Blir det bra på ena våningen sabbas den andra osv.
Har ni några gyllene tips till mig? Hur kan jag tänka eller är jag på rätt spår?
Fyller gärna på med mer info om något saknas.
Tack!
/Stefan