Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: rexovent-varmt pÃ¥ sommaren  (läst 4302 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larsw

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
rexovent-varmt på sommaren
« skrivet: 12 juni 2006, 21:53:23 »
Hej
Flyttade in i ett radhus under vintern som har rexovent rda 1-3-1 installerat.
Har fått problem med att det blir så fruktansvärt varmt inne nu när sommaren äntligen kommit.
Den drar ju in den solvarma luften. Någon som har något föslag om hur vi kan slippa "bastu nätterna"?

Utloggad gustav

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: rexovent-varmt på sommaren
« Svar #1 skrivet: 12 juni 2006, 22:39:08 »
Hur varmt är fruktansvärt varmt.......men troligen kan du ändra till sommarläge och då slipper du återvinningen.
Om du har bruksanvisningen så kolla där hur man gör. :,v(
Själv har jag inkommande ventilationsrör från öst och väst sidan. Jag kan välja varifrån luften skall komma in då.

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: rexovent-varmt på sommaren
« Svar #2 skrivet: 14 juli 2006, 19:36:17 »
Vet du vad uteluftstemperaturen är ,dvs temp i uteluftskanalen resp tilluftskanalen  ? Precis som snubben ovan säger sÃ¥ kan en vvxen höja tempen sommartid plus att du har en olämplig placering pÃ¥ utelufts intaget. Att det blir varmt i huset sommartid är dock föga förvÃ¥nande , kanske ditt hus även är kallt vinter tid. Isoleringen i huset kanske borde ses över.  ::)

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: rexovent-varmt på sommaren
« Svar #3 skrivet: 17 augusti 2006, 00:00:59 »
Jag gjorde som så att jag satte ett T-rör på uteluften till vvxlaren, drog en ny rörbit med ett spjäll till ett hål jag gjorde i vvxlar lådan mellan vvxlaren och fläkten som blåser in uteluften till kåken. Det innebär att när jag öppnar spället så tar tilluften hellre den "nya" vägen eftersom den möter ett mindre motstånd än när den måste passera vvxlar paketet. Nu slipper den varma inneluften värma upp den svalare uteluften. Jag gjorde även en ny filterlåda, annars så skulle den luften ha blivit ofiltrerad. Tänkte eventuellt komplettera med motorshunt styrning från Rinkaby för ca:2000kr. och få automatik på spjället...och som sagts tidigare så ska man försöka få till 2st intag man kan alternera emellan beroende på årstid.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad termografören

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: S Mellby, Österlen
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmefoto är cool!
    • www.varmefoto.se
SV: rexovent-varmt på sommaren
« Svar #4 skrivet: 09 september 2006, 17:31:30 »
Jag bodde tidigare i ett hus som jag satte in Rexovent i för 25 år sedan. Rexoventen kämpar för att återvinna energin ur frånluften för att värma tilluften även på sommaren, därav "bastuvärmen". På sommaren tog jag bort värmeväxlaren och satte i en specialgjord förbigång (ingick i leveransen tror jag). Det var helt enkelt två plana plåtbitar, med samma mått som värmeväxlaren, sammanfogade med en bit spirorör av samma längd som värmeväxlaren. Det funkade utmärkt. Hör av dig om du inte förstår så kan jag göra en skiss åt dig.
//Peter
SkÃ¥negÃ¥rd (boyta 455 m², 570 m² uppvärmd yta) i grÃ¥sten med vasstak. IVT Greenline E16 jordvärme 2x600m slinga, 1200 m golvvärme, 32.000kWh/Ã¥r. Separata elmätare, loggning i dator. Systemutvecklare, Delphi-programmerare, certifierad termograför, kurs i byggtermografering...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 361
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!