0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
CTC GSi saknar möjligheten att ha en extern framledningsgivare. Därför rekommenderar de att interna cirkpumpen kör konstant när man har en arbetstank och en extern cirkpump till värmekretsen.Av allt jag sett angående hur man installerar arbetstank ska man köra en extern framledningsgivare om pumpen styr på framledning och GM.Vad tappar man eventuellt när man inte kör det? Fungerar det ändå? Mindre effektivt?Kan tänka mig att när VP:s interna cirkpump fortfarande kör som dessutom har ett högre flöde än externa cirkpumpen, så plockar externa cirkpumpen inte lika varmt vatten från tanken som den borde, eftersom det varma vattnet i toppen av tanken har ett ganska högt flöde ner till botten fortfarande?Eller är det på en akademisk nivå?
Blandar den inte vattnet hela tiden? Går interna hela tiden så när VP (onoff) stannar så blir vattnet kallare fortare, men inverter borde det fungera så länge VP går.
Så länge VP går under kalla säsongen så är det lugnt, men mellan en utetemp på +4 och +15 grader ute så går den med start/stopp.
Va det inte din maskin som hade fast varvtal kompressor och sen justera delta med cirkpump?
Nej, inverter. Men interna cirkpumpen är fast och inte variabel. Grundproblemet jag har är att pumpen kräver ett för högt flöde som mitt värmesystem inte klarar av. I kombination med att CTC har kassa inställningar. Hade jag köpt en Nibe med samma effekt hade jag inte haft något problem då Nibe kan ändra max differens mellan framledningstemp och önskad framledningstemp. Hos CTC får den max vara 5 grader och kan ej ändras.Så det är arbetstank som gäller om pumpen inte ska stoppa och starta var 10:e minut när det är ca 8 plusgrader eller mer för att CTC inte vet hur man programmerar.
Just det så va det. Det går inte att byta ut cirkpump till 3-steg eller är det sådan som programeras in i systemet?Vilken tank fick du och hur kopplas den in?
En arbetstank löser flödesproblem och även utan extern givare kommer det troligen fungera bra.Visst kan det vara bra att ändra max diff men det är egentligen en nödlösning tanken kommer göra allt mycket bättre än vad du skulle få genom att ändra inställningar på max diff.
Flödesproblem löses, men vad blir effekten av att interna cp måste gå hela tiden, även när pumpen inte ger ngn värme?
Hur löser det flödes problemen ?