0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Från rent ryggradstänk verkar det då mer vettigt att placera i sydöst och sydväst.Sedan också med en vinkel närmre 45-60°.Men svaren finns väl att prova i olika program som används, skulle jag också be om.
Har röjt runt den tänkta platsen så att solen mer eller mindre obehindrat kan smeka panelerna Tanken blir nog att sätta upp dem i 3 olika väderstreck ost syd o väst. Efter ha tittat på solcellskollen apropå lutningar på panelerna märkte jag att det tydligen var gynnsammast att ha panelerna som vette ost o väst i vertikalt läge. Exemplet rörde Göteborg o fick högst verkningsgrad i dessa riktningar på 80%.
Så du menar att horisontellt är bättre än öst + väst, givet man vill ha bra produktion morgon och kväll, mitt på dagen har man ju oftast mer än man behöver...
Jag räknar bara vilket somger mest totalt utbyte med en lutning (om den finns) mot ost. När man har mest nytta av elen och vilken tidpunkt man vill optimera för är ju individuellt,
Hallå!Nya funderingar Jag väljer o starta en ny tråd istället för att fortsätta på tråden ”Ta vara på solen” Så ni slipper ödsla tid på skumma igenom mina tidigare funderingar Jag har bestämt mig för att skippa den första ytan för markstativen utan har bestämt mig för alternativ 2 som har fördelen med en redan nedlagd 10 kvadratare jordkabel med 4 trådar?? (Funkar det om jag vill kunna få ut 380 v?)Har röjt runt den tänkta platsen så att solen mer eller mindre obehindrat kan smeka panelerna Tanken blir nog att sätta upp dem i 3 olika väderstreck ost syd o väst. Efter ha tittat på solcellskollen apropå lutningar på panelerna märkte jag att det tydligen var gynnsammast att ha panelerna som vette ost o väst i vertikalt läge. Exemplet rörde Göteborg o fick högst verkningsgrad i dessa riktningar på 80%. Svårt att tänka mig att det skall skilja så mkt mot där jag bor i bandyland dvs nära Edsbyn Efter att ha upptäckt detta om det nu stämmer? Så fick jag den geniala idéen o skissa på ett markstativ som inhyser både paneler mot ost som väst med ryggarna mot varandra förstås! Har sett att placera paneler med 0 grader inte är nytt utan experiment har gjorts bla runt större odlingar/fält för att inte ta för mkt odlingsmark i anspråk. I mitt fall beror det mest på att göra det lätt för mig o bla slippa gräva fler kabeldiken.Fler frågor kommer! Men ville bara kolla med expertisen om jag inte tänker helt snett!
Har du markstativ, vilket är bäst.1. Så kan du alltid skrapa av snön med en gummiskrapa. Sådana som man har när man tar bort vatten på större golv.3. Du slipper ha problem med att passa in dina paneler om det finns takfönster, skorsten, ventilation mm.4. Lätt att underhålla när det blir fel.5. Slipper kostnder för byggnads ställning.6. Läckande Tak mm. Angånde kabelHar du placerat växelriktaren i anslutning till solpanelerna så borde det funka som matningtill växelriktaren och inmating till mätarskåpet. Jag antar att jorden ligger i skärmen på kabeln omden är bara en 4 ledare annars är det nog kört.Normalt krävs 2,5kv 3 fas dvs (3x16Amp) beroende på hur stor anläggning du skall ha.Produktionen och köp ifrån nätet begränsas av din huvudsäkring.Har du en solcellsanläggning på +11kWp så bör du ha en huvudsäkring på 25 Amp.Ingen extra kostnad i dag då de flesta elbolag har samma avgift för 16-25 Amp.Antal solplaneler och riktningHar du ingen skuggning eller lite skuggning av dina panler och vill placera dem i olika riktingar,vinklart ex 2 st olika riktingar då borde du nog skaffa dig en en växelriktare som har 2 st MPPT kanaler.Då har man kopplat solpanelerna i två olika kretsar så att växelriktaren kan hantera de olika riktingarna separat. Programvaran i växelriktaren optimerar produkutionen automatiskt.Har du då också palneler av modellen half-cut så optimerar panelen sig själv via dioder.Skulle skuggningen var väldigt problematisk kan man använda optimerare som är inkoplad på varje panel.Solar Edge använder sig utav detta. Ungefär som om att du skarvar din 50m förlängings sladd ca 30 gånger.Lite Länkar om skuggning av solpanelerVinkeln och placering av solpaneler.Det finns ett beräknings program som EU på webben som kan göra livet lite enklare för dig.https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html#PVPHär är ett exempel på Edsbyn 10kWp rakt i söder:Här kan kan du se hur webbsidan fungerar.https://www.youtube.com/watch?v=MdpQci4vTLUHa det gött stars