Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Halka  (läst 26830 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9043
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Halka
« Svar #15 skrivet: 26 februari 2025, 19:23:58 »
Kör med hängslen och livrem så 4x4 och dubbdäck.
I dom här krokarna ute i buskarna bland alla fritidshus som numera är permanentboenden så är det många gånger enklare att ta sig fram med skridskor !

Ingen koll på om en vanlig id buzz är fram eller bakhjulsdriven.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1539
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Halka
« Svar #16 skrivet: 26 februari 2025, 20:01:41 »
Fullständigt logiskt val ☺️

Frågan är bara om det även vore bra med snökedjor och en vinsch både fram och bak 😉

Skall köra 130 mil från syd Tyskland på söndag, just nu är det bara varierande temperatur -6°C till +6°C och lite nederbörd 🥶🤐👹, dock inga snömängder verkar det som.
Spännande väglag 🤤, tänkte hinna till Bordershop också 😄
Det väldigt positiva är att lastbilar inte får köra på söndagar👍
« Senast ändrad: 26 februari 2025, 20:55:01 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19322
  • Karma +15/-15
SV: Halka
« Svar #17 skrivet: 26 februari 2025, 22:09:42 »
Enligt Vi Bilägare var det inte problemfritt i alla fall.
Att få 0 hjulspinn är förstås omöjligt, och när bakvagnen väl släpper är det inte säkert att man får kontroll igen.
Att det slirar lite där fram saknar helt betydelse.
Nästan alla fyrhjulsdrivna bilar är framhjulsdrivna hela tiden, tills det börjar slira, då driver de på alla fyra (Eller i vart fall ett bak och ett fram)
Är väl bara Subaru som sticker ut med riktig fyrhjulsdrift.
Enda gången jag märker av fyrhjulsdriften på min bil är om jag ger järnet så det spinner loss i fram, då känner jag förstås att bakhjulen börjar bidra, men BARA då, aldrig annars. Min framhjulsdrivna bil har precis lika bra eller dålig väghållning.
Tror många blir lurade och tycker att "Min dyra fina fyrhjulsdrivna bil" har bra väghållning tack vare fyrhjulsdriften, men sanningen är nog att det är hela "den dyra bilens" konstruktion som gör att de ligger stabilt och bra på vägen.
Inget annat.
Jag drar förstås släp med vår framhjulsdrivna bil utan problem, 99 gånger av 100.
Men visst finns det tillfällen när det kan vara bra med fyrhjulsdrift, det är bara så otroligt sällan att det ligger långt ned på min prioriteringslista.
Hade jag haft husvagn i fjällen, med kraftigt kuperad terräng för att ta mig dit och hem hade nog min prioritering varit annorlunda.
Eller om jag dragit släp med tunga lass i tjänsten, året om.
Prova en bakhjulsdriven BMW i halka där är antispinnen inställd på i princip 0 hjulspin och den sladdar inte men är jäkligt tråkig att köra. Att du drar släp utan problem beror på att du inte drar släp i halka då blir det problem bara man ska iväg i en liten backe. Du märker inte av fyrhjulsdriften men du skulle märkt av om den inte fungerat det vet alla som kört både 2 och 4 hjulsdrivna bilar. På en modern bil hinner man inte känna att det spinner fram innan bakhjulsdriften kopplas in jag hinner i alla fall inte känna det på dom jag haft. Sen är ju fyrhjulsdrift ingen nödvändighet om man inte kör utan släp kommer man från tillräckligt bra ändå men av allt annat skräp som finns på bilen är det en av de bättre finesserna tycker jag och numera slipper man ju ha snökedjor med på fjällresa med släp det var nödvändigt med endast framhjulsdrift.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35846
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Halka
« Svar #18 skrivet: 27 februari 2025, 09:29:15 »
Normalt har man ju en budget när man byter bil, och normalt kostar det rätt mycket att få fyrhjulsdrift (allt mindre ju längre tiden gått) så i min värld är det alltid en avvägning, ska jag jag köpa en begagnad bil med fyrhjulsdrift, eller en ny utan, typ.
Och eftersom jag inte har behov av fyrhjulsdrift så är precis som svenske kocken skriver t.ex. hög markfrigång viktitgare än fyrhjulsdrift om man vill ta sig fram i snö.
Det skiljer sig också förstås var man bor, i Norrbottens kustland har vi inte speciellt kuperad terräng, så det är på ytterst få ställen det finns behov, men de som har behovet ska förstås köpa en fyrhjulsdriven bil.

På vår firmabil hade det t.ex. varit en fördel, precis som TS beskriver så är det inte ovanligt just i sommarstugeområden att det finns backar som inte skulle vara acceptabla på en allmän väg, och det är inte heller alltid det plogas om det snöar, eller sandas om det är halt.

Så bil efter behov helt enkelt.

Med detta sagt så har Sonen klarat sig med en extremt låg, framhjulsdriven Ford Transit Connect nu i 7 år, utan att köra fast, och utan att ställa in någon installation.
Det säger ju ändå något om behovet.

Förr fanns det aldrig back på snöskotrarna, det gick bra ändå.
Idag skulle man väl aldrig köpa en skoter utan back, om det fanns.
Självklart är det en fördel med fyrhjulsdrift, alla skulle förstås välja det om det vore gratis (som det är på snöskotrarna med back idag) - och kanske kommer vi dithän.
Jag tror inte det, just för att 80-90% av världens befolkning helt enkelt inte har behov av det.
« Senast ändrad: 27 februari 2025, 09:32:29 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19322
  • Karma +15/-15
SV: Halka
« Svar #19 skrivet: 27 februari 2025, 09:51:40 »
Helt klart 4wd kostar om jag inte körde med släp på vintern hade jag inte tvunget behövt det men troligen köpt det ändå nu när man är van blir man bortskämd men jag kör aldrig i så djup små så jag behöver högre markfrigång så det kan jag ha eller vara utan. Har för mig att ca 1/3 del av bilarna som säljs i Sverige är fyrhjulsdrivna men alla har säkert inte behov av det men finns säkert många med 2 hjulsdrift som också har behov av fyrhjulsdrift man får helt enkelt göra sitt eget val lika som med alla andra finesser och för mig finns det en del funktioner jag skulle kunna vara utan med fyrhjuldriften ska jag ha. Sen det här med skillnad på 4wd mellan olika lösningar Haft fler Golfar och nu Suzuki med 4wd och känner ingen skillnad mot Nissan pickuppen på jobbet som jag antar har riktig 4wd eftersom där lägger man in den manuellt och inte heller jämfört med kompisens Subaru så tror skillnaden är väldigt liten mellan systemen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35846
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Halka
« Svar #20 skrivet: 27 februari 2025, 09:54:41 »
PÅ fyrhjlingen märker man verkligen när behovet finns.
Man KAN inte köra med fyrhjuldriften i utan att knäcka transmissionen, så den lägger man bara i när den verkligen behövs.
Vilket i och för sig är rätt ofta, men det beror ju på användningen.
Köra i terräng, skotta snö, dra tungt - och så vidare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19322
  • Karma +15/-15
SV: Halka
« Svar #21 skrivet: 27 februari 2025, 12:36:17 »
Det är lika stor skillnad mellan 2 wd och 4wd på bilen som det är på fyrhjulingen bara att bilen sköter det själv så där märker man inte av det. På jobb bilen Nissan pickup med manuell 4wd märks skillnaden väl men det är å andra sidan nog en av de sämsta vinter bilarna som finns drar väldigt dåligt ska nog vara fullt lass på den om den ska dra bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9043
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Halka
« Svar #22 skrivet: 27 februari 2025, 12:51:42 »
Kan säkert vara rätt stor prisskillnad många gånger för att få fyrhjulsdrift men rätt ofta det finns paket med tex fyrhjulsdrift, dragkrok och annat som man kan vara bra som ett bättre ljuspaket så behöver inte bli så mycket dyrare.
Tror dessutom det är enklare att sälja en fyrhjulsdriven och med eventuell vettig extrautrustning så andrahandsvärdet kanske kan göra det till en bättre affär totalt sett men märks först vid försäljning.

Var idag ute på en riktig leråker och högst tveksamt om jag lyckats ta mig fram där med min Ford Transit med framhjulsdrift då det inte gick att ta någon direkt fart.
Buzzen tog sig fram som om det var en vanlig väg och sjukt skönt att inte behöva oroa sig för att fastna med allt det innebär när man är mitt ute i spenaten och ska installera.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Jisse

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 669
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Halka
« Svar #23 skrivet: 27 februari 2025, 13:03:22 »
Fyrhjulsdrift är bara befogat om man kör offroad på riktigt.

Bakhjulsdrivet har sina fördelar gentemot framhjulsdrivet vid dragning av släp.

Många moderna fyrhjulsdrivna bilar har dessutom alldeles för låg frigångshöjd för att kunna nyttja fyrhjulsdriften där den behövs.

Och jag har haft både fram, bak och fyrhjulsdrivna bilar, fiskar, jagar och kör mycket utanför asfalterat område.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9043
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Halka
« Svar #24 skrivet: 27 februari 2025, 13:11:17 »
Fyrhjulsdrift är i högsta grad befogat när man ska ta sig upp för isiga backar där man inte kan ta sats och då spelar inte markfrigång någon roll.
Behövs ingen högre markfrigång när man ska dra omkring på en husvagn på blöt gräsmatta.
Så vad som är befogat är vad man använder bilen till och förutsättningar.

Men smaken är olika och har jag möjlighet vid nästa bilbyte så blir det självklart fyrhjulsdrift
 tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Jisse

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 669
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Halka
« Svar #25 skrivet: 27 februari 2025, 13:28:56 »
Fyrhjulsdrift är i högsta grad befogat när man ska ta sig upp för isiga backar där man inte kan ta sats och då spelar inte markfrigång någon roll.
Behövs ingen högre markfrigång när man ska dra omkring på en husvagn på blöt gräsmatta.
Så vad som är befogat är vad man använder bilen till och förutsättningar.

Men smaken är olika och har jag möjlighet vid nästa bilbyte så blir det självklart fyrhjulsdrift
 tummenupp

Man kommer långt med bra dubbdäck och om man kopplar ut tekniska finesser som antispinn och dylikt.

Men det är klart, ska man uppför någon slalombacke en senhöst och det råkar vara en tioårshalka, ja då vill man gärna ha både fyrhjulsdrift, lågväxel, ordentlig markfrigång och kedjor, men det är försvinnande sällan dessa behov uppstår.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9043
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Halka
« Svar #26 skrivet: 27 februari 2025, 14:19:40 »
Ja, farbror duktig .
Det är bara när när jag ska upp för slalombackar jag har behov av fyrhjulsdrift.
Det är märkligt att det alltid finns folk som vet bättre vad som fungerar vid olika förutsättningar där man är 😂😂

Jag tror jag uppgett vad jag anser att jag vill ha och för lite olika behov och sen har vi alla olika åsikter om behovet så låter bättre vetande diskutera slalombackar , tioårshalka  och tusan vet vad tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Jisse

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 669
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Halka
« Svar #27 skrivet: 27 februari 2025, 14:35:28 »
Ja, farbror duktig .
Det är bara när när jag ska upp för slalombackar jag har behov av fyrhjulsdrift.
Det är märkligt att det alltid finns folk som vet bättre vad som fungerar vid olika förutsättningar där man är 😂😂

Jag tror jag uppgett vad jag anser att jag vill ha och för lite olika behov och sen har vi alla olika åsikter om behovet så låter bättre vetande diskutera slalombackar , tioårshalka  och tusan vet vad tummenupp

Halkan och därmed behoven är så klart olika på olika ställen.
Likaså är det med olikheten på vad man anser vara "farbart" med en bil, och då köper man förstås bil efter vad man anser sig behöva ha, eller så väljer man annat transportmedel om man ska ut i periferin, finns ju många lösningar på samma problem.  tummenupp

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9043
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Halka
« Svar #28 skrivet: 27 februari 2025, 14:48:33 »
Svårt att tex byta fordon hux flux när man hamnat på en hal gräsmatta med husvagnen, i det här landet kan det vara helt ok att komma fram men sen kan det trot eller ej komma en hel del regn vilket ändrar förutsättningarna ett par dagar senare.

Och att ta sig upp för vägar/gator/småvägar med ren is speciellt i fritidshusområden kallar jag inte för att vara i Periferin , och det är inte 10 år mellan att vi har isgator i mina trakter utan det sker varje vinter.

Dra mig nu ur diskussionen för det blir bara en massa upprepanden vad jag själv anser om behovet av att att fyrhjulsdrift vid vissa tillfällen  :)

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19322
  • Karma +15/-15
SV: Halka
« Svar #29 skrivet: 27 februari 2025, 15:38:38 »
Man kommer långt med bra dubbdäck och om man kopplar ut tekniska finesser som antispinn och dylikt.

Men det är klart, ska man uppför någon slalombacke en senhöst och det råkar vara en tioårshalka, ja då vill man gärna ha både fyrhjulsdrift, lågväxel, ordentlig markfrigång och kedjor, men det är försvinnande sällan dessa behov uppstår.
Jag åker inte i terräng med bilen varför skulle jag behöva högre frigångshöjd viket jag visserligen har men helt i onödan. Har du ens kört med lastad släpvagn på vintern när det är halt ? Jag har inte haft behov av kedjor sen jag köpte fyrhjulsdriven bil tidigare hade jag alltid dom med men kedjor har nog egentligen bara räddad mig uppför en backe en gång men många gånger jag inte kunnat stanna där jag ville stanna för då har jag blivit kvar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!