0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Enligt Vi Bilägare var det inte problemfritt i alla fall.Att få 0 hjulspinn är förstås omöjligt, och när bakvagnen väl släpper är det inte säkert att man får kontroll igen.Att det slirar lite där fram saknar helt betydelse.Nästan alla fyrhjulsdrivna bilar är framhjulsdrivna hela tiden, tills det börjar slira, då driver de på alla fyra (Eller i vart fall ett bak och ett fram)Är väl bara Subaru som sticker ut med riktig fyrhjulsdrift.Enda gången jag märker av fyrhjulsdriften på min bil är om jag ger järnet så det spinner loss i fram, då känner jag förstås att bakhjulen börjar bidra, men BARA då, aldrig annars. Min framhjulsdrivna bil har precis lika bra eller dålig väghållning.Tror många blir lurade och tycker att "Min dyra fina fyrhjulsdrivna bil" har bra väghållning tack vare fyrhjulsdriften, men sanningen är nog att det är hela "den dyra bilens" konstruktion som gör att de ligger stabilt och bra på vägen.Inget annat.Jag drar förstås släp med vår framhjulsdrivna bil utan problem, 99 gånger av 100.Men visst finns det tillfällen när det kan vara bra med fyrhjulsdrift, det är bara så otroligt sällan att det ligger långt ned på min prioriteringslista.Hade jag haft husvagn i fjällen, med kraftigt kuperad terräng för att ta mig dit och hem hade nog min prioritering varit annorlunda.Eller om jag dragit släp med tunga lass i tjänsten, året om.
Fyrhjulsdrift är i högsta grad befogat när man ska ta sig upp för isiga backar där man inte kan ta sats och då spelar inte markfrigång någon roll.Behövs ingen högre markfrigång när man ska dra omkring på en husvagn på blöt gräsmatta.Så vad som är befogat är vad man använder bilen till och förutsättningar.Men smaken är olika och har jag möjlighet vid nästa bilbyte så blir det självklart fyrhjulsdrift
Ja, farbror duktig .Det är bara när när jag ska upp för slalombackar jag har behov av fyrhjulsdrift.Det är märkligt att det alltid finns folk som vet bättre vad som fungerar vid olika förutsättningar där man är 😂😂Jag tror jag uppgett vad jag anser att jag vill ha och för lite olika behov och sen har vi alla olika åsikter om behovet så låter bättre vetande diskutera slalombackar , tioårshalka och tusan vet vad
Man kommer långt med bra dubbdäck och om man kopplar ut tekniska finesser som antispinn och dylikt.Men det är klart, ska man uppför någon slalombacke en senhöst och det råkar vara en tioårshalka, ja då vill man gärna ha både fyrhjulsdrift, lågväxel, ordentlig markfrigång och kedjor, men det är försvinnande sällan dessa behov uppstår.